ANUL UNIVERSITAR 2015-2016 – semestrul I

Îndrumători:: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Refaceri:

Pantea Alisa- reface tema T4

Pavel Cristiana- reface tema T4

Mladin Monica- reface tema T4

Neacsu David- reface (preda) tema T3

 

ANUL UNIVERSITAR 2015-2016 – semestrul I

Îndrumători:: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Textul despre proportie la pagina 121.

 

ANUL UNIVERSITAR 2015-2016 – semestrul I

Îndrumători:: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Referinte Ovidiu Piturlea:

https://infillurbanism.wordpress.com/2012/07/08/tower-houses-2/

http://www.american-architects.com/en/projects/46546_Tower_House

http://www.dezeen.com/2013/07/18/maiden-tower-by-marte-marte-architects/

http://www.dezeen.com/2013/06/26/mountain-cabin-by-marte-marte-architects/

Casa Cien, Estudio Palma, linkul de pe vimeo

Referinte pentru Nonu Popescu si Octavian Nitu:

http://www.barragan-foundation.org/

 

ANUL UNIVERSITAR 2015-2016 – semestrul I

Îndrumători:: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

S1_T3_note

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ANUL UNIVERSITAR 2015-2016 – semestrul I

Îndrumători:: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

S1_T2_note

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ANUL UNIVERSITAR 2015-2016 – semestrul I

Îndrumători:: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

In vederea analizarii sitului de la tema S1_T3 se va avea in vedere:

1.analiza OBIECTIVA  a contextului din care face parte situl conform structurii:
A.-Reguli tacite, implicite, nescrise, transmise codat in elemente repetitive şi specifice de construire:
A.1.Forma
– loturilor
– modului de ocupare a loturilor
– caselor
– străzilor
A.2. Limite
-limita spaţiu public/spaţiu privat
-limita spaţiu semi.public/privat
-limita spaţiu privat/spatiu privat
-cum arată aceste limite, cum sunt conformate (cum arată
împrejmuirile, cum sunt conformate casele pe limita de
proprietate?)
-câtă permisivitate vizuală oferă limitele?
-cumse aşează casele în raport cu diversele limite?
A.3. Materialitate
-materiale pentru faţade, acoperişuri, suprafeţe de călcare.,
închideri, tâmplării, porţi
-sisteme constructive
-raporturi plin-gol
-culori, texturi

B. Reguli scrise, clare (regulamente urbanistice, cod civil, planuri urbanistice)
B.1.Parametri urbanistici
-Regim de înăllţime
-Prevederile codului civil

2.analiza SUBIECTIVA  a contextului din care face parte situl si a sitului propriu zis, conform structurii:

A. Descrierea spatiului din punct de vedere senzorial (prin intermediul simturilor)

  • Ce caracteristici credeti ca puteti atribui spatiului d.p.v.:

auditiv (ce zgomot, sunete caracteristice ati auzit? Ce rezonanta aveau suprafetele pe care ati calcat? Ce acustica ati perceput? Incercati sa descrieti in termeni proprii toate experientele ce tin de partea auditiva a parcurgerii spatiului)

olfactiv (ce mirosuri ati simtit? Ati putut identifica sursa sau macar sentimentul provocat de mirosuri?)

tactil (ati simtit texturile diferite ce delimitau spatiul? Le puteti descrie?)

vizual (criteriu valid doar pentru anul II) cum puteti descrie vizual spatiul:

ce forma avea? –se cer reprezentari intuitive prin intermediul unor schite – planimetrice, sectiuni de principiu, axionometrii, perspective, toate la nivel de principiu sau al unor machete de studiu

-cu culori ati perceput?

-ce texturi?

-cum traia spatiul in lumina? (de unde venea lumina si cum se reflecta ea pe suprafetele ce defineau spatiul? Cum se profilau umbrele pe suprafete?)

-ce detalii v-au atras atentia?

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ANUL UNIVERSITAR 2015-2016 – semestrul I

Îndrumători:: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

referinte alternative pentru David Neacsu:

referinte alternative pentru Andreea Patruca:

https://www.google.com/search?q=ishigami+gardens&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIkN7GsYXEyAIV5nxyCh1EKA-0&biw=1280&bih=895

https://www.google.com/search?q=ishigami+gardens&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIkN7GsYXEyAIV5nxyCh1EKA-0&biw=1280&bih=895#tbm=isch&q=suo+fujimoto+gardens&imgrc=3TGSeKlzBjThDM%3A

Alte referinte:

http://www.detail-online.com/blog-article/turning-up-the-volume-on-the-silence-of-the-forest-26205/#myCarousel-106201

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ANUL UNIVERSITAR 2015-2016 – semestrul I

Îndrumători:: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

S1_T1_note

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ANUL UNIVERSITAR 2015-2016 – semestrul I

Îndrumători:: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Materialul final, predat atât în format tipărit cât şi în format digital, (in fisiere pdf., identice cu cele ale formatului tipărit), va urmări sa puncteze următoarele:

1. Datele de identificare ale exemplului propus (precizarea amplasamentului , a suprafeţei construcţiei, a regimului de înălţime, a numelui autorului, a anului de edificare); sunt utile adăugarea unor detalii legate de ocupaţia beneficiarilor, de numărul ocupanţilor clădirii, de felul de viaţă al acestora.

2.Piesele desenate ale proiectului: planul de situaţie, planurile tuturor nivelelor, secţiuni; se vor prezenta planuri ce au menţionate funcţiunile fiecărui spaţiu sau ce au desenată propunerea de mobilare a acestor spaţii.

3.Schiţe sau scheme conceptuale ale autorului proiectului, fotografii ale machetei sau ale diverselor materiale din etapele de elaborare ale proiectului, dacă acestea au fost făcute publice

sau

– Schiţe sau scheme conceptuale ale echipei de studenţi ce  sintetizează idei conceptuale de bază ale proiectului;

4.Imagini foto color de exterior şi interior ale casei studiate (de ansamblu, de atmosferă, de detaliu)

5.Informaţii grafice care să expliciteze:

-legătura dintre orientarea casei (puncte cardinale) şi amplasarea spaţiilor/funcţiunilor  casei;

-legătura dintre context (constituit din peisaj, prezenţe ale elementelor naturale, constrăngeri particulare) şi  amplasarea spaţiilor interioare sau funcţiunilor  casei;

-legătura dintre context (constituit de data aceasta din forma terenului, accesibilitatea pe teren, vizibilitatea de pe teren către puncte importante ale contextului) şi  amplasarea volumului casei pe teren;

-schema funcţională a casei;

-ATRIBUTELE spaţiilor casei (ne referim atât la spaţiile dominante şi la cele secundare): care este sursa luminii naturale (forma, dimensiunea şi orientarea ferestrelor), proporţiile spaţiilor (înălţimea, lăţimea, lungimea, suprafaţa totala a fiecărui spaţiu, raportul dintre aceste dimensiuni), vizibilitatea către exterior (ce şi cât văd pe fereastră din fiecare spaţiu, forma ferestrei, înălţimea parapetelui ferestrei), materialitatea suprafeţelor ce definesc aceste spaţii.

6. Sistemul constructiv: tipul de structură ce constituie casa şi materialul structural.

7.Materialitatea exterioară: natura materialelor ce dau imaginea de exterior a casei; legătura dintre materialul structural şi materialele de faţadă

Note şi precizări:

-punctele de mai sus nu au caracter de obligativitate. Ele se constituie în direcţii ce pot ordona şi explicita mai cuprinzător studiul. Se pot adăuga sau elimina puncte, în raport cu exigenţele  fiecărei echipe.

Novac Nicoleta: referinte alternative 

http://www.urlaubsarchitektur.de/en/refugi-lieptgas/

http://www.dezeen.com/2013/01/08/zumthor-lets-holiday-home-to-guests/

http://www.pedevilla.info/216472/2254232/_/wohnhaus-pliscia-13-enneberg

http://www.bevkperovic.com/?id=1,1,40

http://www.ofis-a.si/str_8%20-%20HOUSE/2_ALPINE_HUT/ofis_ALPINE_HUT.html

Piturlea Ovidiu: referinte alternative 

http://www.dezeen.com/2013/09/26/archery-hall-and-boxing-club-by-ft-architects/

http://archrecord.construction.com/residential/recordHouses/2011/glass-wood-house.asp

http://www.designboom.com/architecture/kengo-kuma-pc-garden-house-japan-04-11-2014/

https://kumabytannerdab310.wordpress.com/part-1b-analysis/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ANUL UNIVERSITAR 2015-2016 – semestrul I

Îndrumători:: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Surse recomandate de documentare (sursele se vor actualiza zilnic; verificati periodic blogul):

Reviste:

http://www.domusweb.it/en/home.html

http://www.detail-online.com/

http://www.elcroquis.es/Shop/Issue/List?mID=1&ptID=2

https://www.japlusu.com/

http://www.larchitecturedaujourdhui.fr/en

Platforme on-line:

http://subtilitas.tumblr.com/archive

Monografii:

Sverre Fehn,

Alvar Aalto

Louis Kahn

Peter Zumthor,

Valerio Olgiati,

Luigi Snozzi

Eduardo Souto de Moura

Lina Bo Bardi

Jacques Herzog & Pierre de Meuron

Horia Creanga

Le Corbusier

Paolo Mendes da Rocha

Richard Neutra

Jun’ya Ishigami

Sou Fujimoto

Yasushi Horibe

Tadao Ando

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL II, GRUPA C , INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Note predare finala proiect CASA

Nume echipa Ansamblu Casa detaliata Prezentare Medie
1. Mihaila Flavius+ Murariu Ingrid 8 7 5 7
2. Mladin Monica+ Oancea Flaviu 9 6 7 7
3. Munteanu Mihai+ Pit Adrian 5 8 5 6
4. Maduta Alex+ Popescu Romina 9 9 9 9
5. Neculaie Cristian+ Pascu Gilena _ _ _ _
6. Negrut Ruxandra+ Popa Iulia 5 5 5 5
7. Nistor Andreea+ Muncan Nicoleta 8 8 7 8
8. Petcu Razvan+ Munteanu Paul 9 10 10 10
9. Popa Simina+ Popute Fabian 10 10 8 9
10. El Hadj Rim+ Postolache Nicoleta 9 7 7 8
11. Spataru Anca+ Tanasa Iosif 7 7 7 7
12. Costa Stefana+ Adamescu Paula 6 7 6 6

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL II, GRUPA C , INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Marti, 28.04.2015,   Materialitate, vederi catre exterior, atmosfera

Piese obligatorii pentru corectura:

-fisa de corectura;

-macheta de studiu 1:200 cu tot cu teren;

-Planul de ansamblu al parterului, cu indicarea locurilor comune şi a folosirii lor propuse; Scara 1:200 (conform limitelor indicate în layout);
-Secţiune caracteristică de ansamblu, cu vecini, vegetaţie, etc.; Scara 1:200;
-Vedere de ansamblu dinspre strada Someşului, cu vecini; Scara 1:200;
-Planurile tuturor nivelurilor pentru o casă şi curtea ei, cu indicarea mobilării propuse pentru diferitele locuri
/camereşi a felului în care este folosită curtea; Scara 1:100;
-2 vederi şi 2 secţiuni pentru o casă; Scara 1:100
In discutiile de la corectura, pe langa piesele tehnice ce lamuresc partiurile propuse, se va urmari cu precadere:
-indicarea materialitatilor pentru fatade si finisaje (se vor indica referinte din exemple de arhitectura care pot lamuri intentii de materializare a elementelor constitutive ale casei);
-indicarea vederilor din spatiul major al casei detaliate catre exterior (relatia inauntru -afara) ;
Exemple utile:

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL II, GRUPA C , INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Vineri, 24.04.2015,  Referinte si materialitate

Piese obligatorii pentru corectura:

-fisa de corectura;

-macheta de studiu 1:200 cu tot cu teren;

-Planul de ansamblu al parterului, cu indicarea locurilor comune şi a folosirii lor propuse; Scara 1:200 (conform limitelor indicate în layout);
-Secţiune caracteristică de ansamblu, cu vecini, vegetaţie, etc.; Scara 1:200;
-Vedere de ansamblu dinspre strada Someşului, cu vecini; Scara 1:200;
-Planurile tuturor nivelurilor pentru o casă şi curtea ei, cu indicarea mobilării propuse pentru diferitele locuri
/camereşi a felului în care este folosită curtea; Scara 1:100;
-2 vederi şi 2 secţiuni pentru o casă; Scara 1:100
In discutiile de la corectura, pe langa piesele tehnice ce lamuresc partiurile propuse, se va urmari cu precadere:
-indicarea materialitatilor pentru fatade si finisaje (se vor indica referinte din exemple de arhitectura care pot lamuri intentii de materializare a elementelor constitutive ale casei);
-indicarea vederilor din spatiul major al casei detaliate catre exterior (relatia inauntru -afara) ;

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL II, GRUPA C , INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Marţi, 21.04.2015

Note predare intermediara

Nume echipa Adecvare in context Relatii intre case Casa
1.      Mihaila FlaviusMurariu Ingrid 6
6
66 66
2.Mladin MonicaOancea Flaviu 77 66 55
3.Munteanu MihaiPit Adrian 77 66 55
4.Maduta AlexPopescu Romina 1010 99 77
5.Neculaie CristianPascu Gilena 88 77 66
6.Negrut RuxandraPopa Iulia 55 55 66
7.Nistor Andreea+Muncan Nicoleta 1010 88 77
8.Petcu RazvanMunteanu Paul 88 88 77
9.Popa SiminaPopute Fabian 1010 88 77
10.El Hadj RimPostolache Nicoleta 1010 1010 1010
11. Spataru AncaTanasa Iosif 77 88 77
12. CostaAdamescu 77 66 66

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL II, GRUPA C , INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Marţi, 7.04.2015- predare intermediara :

-fisa de corectura;

-macheta de studiu 1:200 cu tot cu teren;

-Plan de situaţie; Scara 1:1000 (conform limitelor indicate în layout);
-Planul de ansamblu al parterului, cu indicarea locurilor comune şi a folosirii lor propuse; Scara 1:200 (conformlimitelor indicate în layout);
-Secţiune caracteristică de ansamblu, cu vecini, vegetaţie, etc.; Scara 1:200;
-Vedere de ansamblu dinspre strada Someşului, cu vecini; Scara 1:200;
-Planurile tuturor nivelurilor pentru o casă şi curtea ei, cu indicarea mobilării propuse pentru diferitele locuri
/camereşi a felului în care este folosită curtea; Scara 1:100;
-2 vederi şi 2 secţiuni pentru o casă; Scara 1:100;
-O imagine de ansamblu încercând redarea atmosferei, a felului în care casele stau împreună şi a vieţii
comunităţii (40x30cm);
Format recomandat A1. Tehica de redactare: creion lizibil.
Predarea este obligatorie, nota constituind parte a notei finale la materia „Proiectare”.
Note etapa de analiza:
Nume echipa Analiza obiectiva/macheta desfasurate Analiza subiectiva Medie etapa analiza
1.      Mihaila FlaviusMurariu Ingrid 44 55 4,54,5
2.Mladin MonicaOancea Flaviu 1010 44 77
3.Munteanu MihaiPit Adrian 410 44 47
4.Maduta Alex+Popescu Romina 88 1010 99
5.Neculaie Cristian+Pascu Gilena a (1)8 44 2,56
6.Negrut Ruxandra+Popa Iulia 44 1010 77
7.Nistor Andreea+Muncan Nicoleta 66 55 5,55,5
8.Petcu Razvan+Munteanu Paul 510 66 5,58
9.Popa Simina+Popute Fabian 410 99 6,59,5
10.El Hadj Rim+Postolache Nicoleta 1010 77 8,58,5
11. Spataru Anca+Tanasa Iosif 66 A(1)A (1) 3,53,5
12. Costa+Adamescu 55 A (1)A (1) 33

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL II, GRUPA C , INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Joi dupa-amiaza se pregateste la Bastion o expozitie cu proiectele cele mai bune ale anilor I si II.
Este nevoie de 1-2 voluntari care sa ajute.
Grupa noastra va participa cu:
–  proiecte lucrate in comun (an I+II):
1. Popescu Romina II+ Popute Fabian II+ Neacsu I+ Nica I  (joc cu 4 trasee si 2 zaruri)
2. Popa Simina II+ Munteanu Paul II+ Moise I+ Nemes I  (ansamblu cinetic din sarma)
Speram ca mai aveti proiectele (macheta si jocul) si ca sunt prezentabile, ca pentru o expozitie de arhitectura.
– proiect lung „Casa in natura”, an II, sem. 1:
1. Maduta Alex
2. Petcu Razvan

3. Popa Simina

4. Andreea Nistor
5. Postolache Nicoleta
6. El Hadj Rim
Daca mai aveti machetele finale, va rugam sa le pregatiti pentru joi.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL II, GRUPA C Tema C.A.S.A. 2015, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

1. Program marti, 24.03.2015:

1.Sustinere publica (in cadrul anului), timp de un minut, a primei strategii de abordare a proiectului.

-un jpg. cuprinzand doua imagini cu macheta de studiu asamblata pe macheta sitului.

2.Corectura la grupa pe strategia sustinuta. Material pt corectura:

-fisa de corectura

-caietul de analiza subiectiva

-macheta de studiu, schite

Strategia se va materializa printr-o macheta 1:200 a unui posibil mod de ocupare al terenului. Volumele vor avea  ca suport o suprafata de carton de marimea terenului. Macheta va fi fotografiata de sus, dinspre doua directii de privire: strada Somesului si Somes. Cele doua fotografii, asamblate intr-o singura imagine, vor fi salvate intr-un format jpg. cu numele „ionescu.popescu.jpg”. Toate imaginile aferente grupei C se vor salva pe un stick, intr-un fisier unic, denumit „grupaC”.

Nota:

In urma discutiilor de vineri, din cadrul anului, s-a decis ca gararea masinilor in interiorul parcelei nu este un dat de tema obligatoriu, ci optional.

2. Corectura comuna vineri si sambata, 28 si 29.03.2015:

Vineri si sambata ii vom avea oaspeti pe colegii din Cluj (detalii- marti, la atelier). Studentii clujeni vor fi cazati de studenti timisoareni urmand ca, in mai, gazdele din Timisoara sa fie la Cluj oaspetii celor pe care i-au gazduit. In grupa noastra (C) sunt necesare aprox. 5 gazde! Ganditi-va care din voi este dispus sa faca acest schimb.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL II, GRUPA C Tema C.A.S.A. 2015, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Program vineri, 20.03.2015:

1. Predare materiale.

2. Susţinere şi discuţii pe baza materialelor predate

Predare analiza subiectiva, format A3, hartie si predare digitala pe stick si dropbox

-studiul geometriei bi şi tridimensionale a parcelei
-studiul de scară al locului folosind ca etalon scara umană
-studiul istoricului parcelei (cum s-a nascut, a fost sau nu vreodata construită, utilizări de-a lungul timpului)
-studiul închiderilor şi deschiderilor fizice şi perceptive ale sitului
– studiul vecinătăţilor directe (construit/neconstruit, verde/solid, public/privat, cu subsol/fără subsol, functiuni, activităţi)
-studiul însoririi parcelei şi al vecinătăţilor; studiul vederilor valoroase
-studiul perceptiv al locului (materialitate, lumină, miros, culoare, zgomot, tactil, atmosferă)ş harta cognitivă
-studiul micro al parcelei şi vecinătăţilor (microcosmosul locului studiat, colecţii ale detaliilor, fiinţelor şi obiectelor ce
populează lumea de scară mică a locului, imagini ale lucrurilor nevăzute imediat, ale lucrurilor „fără însemnătate”)

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL II, GRUPA C Tema C.A.S.A. 2015, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Program marţi, 17.03.2015:

1. Predare materiale.

2. Susţinere şi discuţii pe baza materialelor predate

3. Introducerea noilor date de analiză subiectivă şi prezentare Rodica Dina

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL II, GRUPA C Tema C.A.S.A. 2015, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Marţi, 17.03.2015- materiale pentru predare:

-macheta sit 1:200, cadran 100cmx100cm

-desfăşurate fatade către stradă şi limite parcelă, scara 1:200, conform discutiei de la corectura, de vineri, 13.03.2015. Predarea desfăşuratelor se va face color, pe format A1cu chenar şi cartuş şi în formă digitală.

-analiza obiectiva sit conform structurii:

Regulile de creştere
A.-Reguli tacite, implicite, nescrise, transmise codat in elemente repetitive şi specifice de construire:
A.1.Forme
-a loturilor
-a modului de ocupare a loturilor
-a caselor
-a străzilor
A.2. Limite
-limita spaţiu public/spaţiu privat
-limita spaţiu semi.public/privat
-limita spaţiu privat/spatiu privat
-cumarată aceste limite, cum sunt conformate (cum arată
împrejmuirile, cum sunt conformate casele pe limita de
proprietate?)
-câtăpermisivitate vizuală oferă limitele?
-cumse aşează casele în raport cu diversele limite?
A.3. Materialitate
-materiale pentru faţade, acoperişuri, suprafeţe de călcare.,
închideri, tâmplării, porţi
-sisteme constructive
-raporturi plin-gol
-culori, texturi

B. Reguli scrise, clare (regulamente urbanistice, cod civil, planuri urbanistice)
B.1.Parametri urbanistici
-POT procentul de ocupare a terenului
-CUT coeficientul de utilizare al terenului
-Regim de înăllţime
-Prevederile codului civil

Predarea materialelor de analiză se va face pe format A3, pe hartie si de asemenea in format digital. Analiza va avea toate materialele redactate pe un layout comun.

Această etapă se notează şi va fi parte din nota finală a proiectului lung.

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL II, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Luni, vom discuta pe marginea urmatoarelor chestiuni legate de perceptia spatiului parcurs de voi in sedinta de proiectare de vineri. Va rugam sa va notati succint sau sa schitati, dupa caz, raspunsurile la urmatoarele cerinte:

1.Descrierea spatiului din punct de vedere senzorial (prin intermediul simturilor):

  • Ce caracteristici credeti ca puteti atribui spatiului d.p.v.

auditiv (ce zgomot, sunete caracteristice ati auzit? Ce rezonanta aveau suprafetele pe care ati calcat? Ce acustica ati perceput? Incercati sa descrieti in termeni proprii toate experientele ce tin de partea auditiva a parcurgerii spatiului)

olfactiv (ce mirosuri ati simtit? Ati putut identifica sursa sau macar sentimentul provocat de mirosuri?)

tactil (ati simtit texturile diferite ce delimitau spatiul? Le puteti descrie?)

termoceptie (ati perceput schimbari de temperatura in parcurgerea spatiilor? Prin intermediul caror recetacoli ai corpului le-ati simtit: prin aerul respirat, prin pielea fetei, prin suprafat talpilor, nu puteti defini)

  • Ce caracteristici credeti ca puteti atribui spatiului d.p.v.

vizual (criteriu valid doar pentru anul II) cum puteti descrie vizual spatiul:

ce forma avea? –se cer reprezentari intuitive prin intermediul unor schite – planimetrice, sectiuni de principiu, axionometrii, perspective, toate la nivel de principiu sau al unor machete de studiu

-cu culori ati perceput?

-ce texturi?

-cum traia spatiul in lumina? (de unde venea lumina si cum se reflecta ea pe suprafetele ce defineau spatiul? Cum se profilau umbrele pe suprafete?)

-ce detalii v-au atras atentia?

  1. Cum puteti descrie spatiul din punctul de vedere al experientelor voastre personale?

-ati simtit spatiul parcurs ca fiind unul special? Ati avut o surpriza la intrarea in spatiu? Sau din contra, acesta v-a fost familiar, ati mai vazut spatii asemanatoare?

-stiti sa datati cu aproximatie oricat de mare perioada in care a fost edificata cladirea in care se afla spatiul parcurs?

-stiti sa incadrati stilistic cladirea in care se afla spatiul parcurs?

-mentionati ce asocieri v-au venit in minte odata cu parcurgerea spatiului, ce evocari ale experientelor voastre personale precedente v-au fost evocate

  1. Cum puteti descrie emotional spatiul experimentat?

-V-a placut/nu v-a placut?

-mentionati sentimentele traite in spatiu, indiferent de gama din care provin: pozitive, negative, neutre, (chiar si plictisul J)

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

S1_T3_Notele grupei C, aici:  FAT_S1_T3_C_predare note

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

S1_T3_PREDARE si SUSTINERE_observatii (+/ -)

 Romina

+ potentialul spatiului exterior comun, pozitia caselor in context si dialogul dintre ele;

+ partiu curat;

+ prezentare grafica coerenta;

– livingul este incoerent ca relatie cu exteriorul; este triorientat si nu exista o ierarhie a relatiilor vizuale;

– zonele vitrate mari (living, dormitor) sunt incomplet rezolvate; ar fi fost binevenita detalierea grafica a solutiei tehnice propuse pentru peretii biroului.

Pit

– evolutie inconsecventa;

– gestul de a prelua elemente formale din context nu a avut suficienta forta si substanta pentru a-ti sustine nici una din solutiile (mereu diferite) pe care le-ai propus, desi oricare dintre ele merita a fi explorata;

– ar fi fost mult mai constructiv sa te opresti la una dintre ele, sa lucrezi pe ea si sa o imbunatatesti;

– partiu incomplet rezolvat atat la parter cat si la etaj;

– spatii cu potential (terasa exterioara) nefolosite si spatii reziduale numeroase pastrate (generate de geometria acoperisului)

– insistenta pentru o forma de acoperis care, contrar justificarilor tale, neaga firescul formei arhetipale prezente in context si care nici nu ajuta arhitecturii tale; dimpotriva;

– prezentare si detaliere insuficienta a solutiei.

Nicoleta M

+ evolutie vizibila si partiu curatat;

– stangacii de rezolvare atat a partiului cat si a exteriorului;

– relatia intre forma, material, structura si functiune inca neclara in proiectul propus;

– relatia casei cu contextul insuficient asumata (prispele longitudinale indecise, numarul si pozitia golurilor de usa)

– prezentare de grup sugestiva; prezentare individuala cu lipsuri.

Un rezultat in ansamblu bun dar recomandam mai mult curaj in a-ti asuma decizii clare si simple.

Andreea

+ solutie coerenta si curata;

+ demers activ si dinamic; receptivitate la corecturi;

+ rezultat ok.

Ruxi & Iulia

– partiuri incomplet rezolvate si cu stangacii (Ruxi: scara din living, pozitia usii de acces, gabaritul si mobilarea baii de la etaj, etc; Iulia: usa de pitici de la balcon etaj, etc);

– spatiul comun de la etaj insuficient gandit, cu stangacii in mobilare si relationare cu exteriorul;

– prezentare sumara; recomandam sa va puneti mai multe probleme tehnice si sa le surprindeti grafic in consecinta;

– fatadele nu sunt un invelis care trebuie sa arate bine in sine; ele sunt locul unde se opreste casa si incepe lumea; sunt parte integranta a lumii dinauntru si o exprima in afara; pentru proiectele viitoare recomandam o mai mare coerenta intre interior si exterior.

Paul

– solutia este inadaptata la sit si tradeaza o monumentalitate neasumata, ci rezultata din partiu;

– plan insuficient curatat, spatii care nu sunt la scara umana;

– solutie insuficient rezolvata in concept; atat la acest proiect cat si la cel anterior remarcam graba de a sari etapele si de a ajunge la rezolvarea tehnica; acest lucru te tine pe loc si nu-ti lasa loc sa dezvolti solutia;

– prezentare mult prea tehnica in raport cu cerintele temei; lasa-ti mai mult ragaz pentru: „Cum incep un proiect si de ce asa? Ce vreau sa spun cu el si cum il asez in lume?”

Simina

+ evolutie coerenta si receptiva la corecturi;

+ prezentare foarte sugestiva; recomandam sa te eliberezi de orice gest grafic inutil; este suficient sa ai cateva piese bine facute (care explica solutia simplu si limpede) si coerent relationate pe plansa si ea va vorbi de la sine;

– stangacii de rezolvare (zona de acces si zona din spate).

Fabian

+ intentii foarte bune si limpede elaborate, sensibilitate fata de context si coerenta;

– stangacii foarte mari in partiu (accesul in casa, relatia intre zona de zi si cea de noapte, pozitie bai, spatii cu potential dar care, nefiind gandite suficient, devin reziduale etc.);

– demers ocolit; ti-a lipsit ragazul in care solutia s-ar fi putut lamuri;

Mai mult curaj!

Mihai

+prezenta discreta si sensibila la context; partiu curat dar cu stangacii rezultate din lipsa rigorii, a lucrului la scara, a lucrului cu mana, a stabilirii intuitive a gabaritelor.

Exista Neufert! Iar lucrul cu mana iti lasa suficient timp si spatiu interior pentru a gandi lucrurile. Altfel spus, te ajuta sa desenezi mai putin si sa gandesti mai mult J !

Recomandam mai multa ordine si rigoare. Asociata cu intentii simple si clare, ele iti vor ajuta foarte mult procesul creativ.

Denis

– te-ai incapatanat sa predai chiar mai putin decat ai avut la ultima corectura, desi nu ai schimbat solutia si nici nu ai imbunatatit-o;

– planuri nemobilate, fara usi, cu greseli de redactare;

– ?

Ingrid & Flavius

+ am apreciat placerea lucrului pe plan; ati avut o solutie coerenta si asumata; faptul ca ati avut doua locuinte interdependente atat in plan cat si in sectiune v-a imbogatit solutia, dar v-a si stopat procesul creativ;

– locurile care s-au creat (terasele exterioare) meritau puse mai mult in valoare.

Nicoleta P, Rim

+ proiecte sensibile la context, discrete, la scara umana, coerente, bine tinute in mana;

+ partiu curat si rezolvat;

+ prezentare simpla, sugestiva si la obiect.

Gilena

+ parcurs ascendent si intentii bune, dar insuficient sustinute;

+ solutia a evoluat, dar puteai s-o duci mult mai departe;

– carente in ceea ce priveste rigoarea si lucrul la scara.

Recomandam sa fii mai tehnica si sa constientizezi ca fiecare linie desenata are o corespondenta in realitate. Acorda o atentie mai mare continutului, in defavoarea desenului!

Andra

– pozitia si relatia cu contextul sunt neasumate;

– partiu incomplet rezolvat; casa intoarce radical spatele gradinii, dar nu dintr-un gest asumat ci dintr-o atentie prea mare acordata rezolvarii planului;

– scara incorect rezolvata ca pozitie si gabarit; greseli de redactare;

Monica

– lipsa relatiei cu contextul;

– forma si gabaritul nu sunt sustinute de o justificare profesionala („asa imi place” este replica rezervata beneficiarului J )

– relatia intre forma, material, sistem structural, functiune si context nu este una coerenta.

Alex, Razvan

+ intentii limpede, hotarate, coerente; lucru bun in echipa, gandire de ansamblu;

+ Alex: solutie simpla, sensibila, discreta, inchegata;

+ Razvan: solutie simpla, bine tinuta in mana si cu parcurs evolutiv clar si constant;

+ rezultat bun al echipei!

Flaviu

+ am apreciat constanta si coerenta cu care ti-ai sustinut intentia (simpla si clara); parcursul si rezultatul au avut stangacii, dar evolutia a fost evidenta.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Anunt important:

Vineri incepem la ora 13, astfel incat sa fie posibila finalizarea corecturilor pana la ora 17, cand incepe ultima serie a conferintelor anualei timisoarene de arhitectura.

Vineri poate face corectura oricine inscris in grupa C, cu conditia indeplinirii criteriilor de mai jos:

Cerinte obligatorii pentru corectura de vineri, 12.12.2014

-fisa de corectura;

-material integral pentru predarea fazei planse in grafica de draft, cuprinzand:

-plan de situatie cu ansamblul celor doua case si amenajarea terenului (sistem de alei de acces, gradini, plante si arbori noi propusi, cote de nivel ale terenului si caselor) scara 1:200

-plan parter complet mobilat cu terenul adiacent casei (terase, partial gradina, alee acces), scara 1:100; planurile vor cuprinde: mobilier la scara,  inclusiv obiectele sanitare; cote de nivel, denumirea spatiilor, suprafetele finisajelor propuse in spatii (de exemplu: Living, S parchet=25 mp; Hol acces, S dale piatra=5mp, etc.bucatari, S dale piatra =16mp); se vor reprezenta corect, c grosimi de linii adecvate, elementele sectionate si elementele in vedere; se vor desena cu linie punctata elementele in proiectie de pe planul parter);scara aferenta circulatiei pe verticala (daca este cazul) se va desena sectionata la parter si se va indica numarul de trepte si dimensiunea treptelor si contratreptelor.

-planurile mobilate ale tuturor nivelurilor, scara 1:100 (planurile vor cuprinde si terasele sau balcoanele adiacente sau de la nivele inferioare si acelasi nivel de detaliere ca planul parter)

-doua sectiuni caracteristice  care sa cuprinda si linia de sectiune prin terenul pe care se aseaza casa; sectiunile desenate cu grosini de linii adecvate vor cuprinde cote de nivel, cotarea inaltimii libere a spatiilor,);

-2 faţade (obligatoriu una este cea a accesului, cea de-a doua fiind cea aflata in relatie cu spatiul principal al casei) cu indicarea scrisa si reprezentarea grafica a materialelor folosite, scara 1:100;

-perspective de exterior si interior ; perspectivele de exterior vor avea ca obiectiv relevarea relatioanarii casei propuse cu situl , respectiv a relationarii din exterior a casei cu vecinul; perspectivele de interior au drept scop dezvaluirea spatialitatii interioare a unora dintre spatiile principale, si a  relatiei interior-exterior =ce vad pe fereastra in planul din profunzime).

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Anunt important:

Luni, 08.12.2014, intre orele 16 si 20 se poate face corectura cu Codruta Negrulescu.

Va rugam sa transmiteti lista doritorilor prin Romina, pana sambata 06.12.2014, astfel incat timpul sa poata fi gestionat eficient.

Corecturile facute cu aceasta ocazie, se pot inscrie oficial pe fisa voastra de corectura.

Poate face corectura oricine inscris ih grupa C, indiferent de ziua in care este programat in mod curent la corectura.

Cerinte obligatorii pentru efectuarea corecturii:

1. desenele la scara, cu grosimi de pereti si realizate cu instrumente de desen sunt o conditie obligatorie pentru efectuarea corecturii

2. plan de situatie cu casa proprie, amenajarea de exterior a terenului, casa  vecinului si propunerea traseelor de acces catre cele doua case 1:200;

3. macheta 1:200, fidela planimetriilor si sectiunii;

4. planuri 1:200 ,

5. sectiune caracteristica 1:200

6. volumetrii perspective cu propuneri de materializare a volumului si cu propuneri de principiu ale fatadelor;

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Cerinte corectura vineri, 28.11.2014 si marti, 02.12.2014:

Fisa de corectura (atentie la reglamentul inscris pe verso; va rugam sa-l recititi si sa vi-l insusiti)

-macheta de studiu 1:200

-tema cu suprafetele functiunilor propuse in locuinta si cu componenta familiei ce locuieste casa;

-plan de situatie 1:200

-schite planimetrice; 1:200

-schite sectiuni caracteristice 1:200

programari corectura vineri (ordinea in care se va face corectura ramane la alegerea voastra):

1.Mladin Monica

2. Moise Val

3. Neculaie Cristian

4. Nistor Cristian

5. Oancea Flaviu

6. Pascu Gilena

7. Pit  Adrian

8. Popescu Romina

9. Popute Fabian

10. El Hadj Rim

11. Postolache Nicoleta

12. Preda Iulia

Programari corectura marti:

1. Mihaila Flavius

2.Murariu Ingrid

3.Muncan Nicoleta

4. Nistor Andreea

5. Petcu Razvan

6. Maduta Alex

7. Popa Simina

8. Munteanu Paul

9. Negrut Ruxandra

10. Popa Iulia

11. Munteanu Mihai

12. Neagoe Denis

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Cerinte corectura vineri, 21.11.2014:

Vineri, 21.11.2014, atelierul de proiectare se va desfasura dupa urmatorul program:

14-17 corecturi individuale sau in cuplu de vecini. Corecturile se vor adresa cu precadere celor 12 studenti planificati pentru data de 21.11.2014, la discutie putand asista sau participa interactiv si cei din restul grupei.

17-18 concluziile corecturilor si briefing grupa. Discutie despre scara proiectului, despre teme si suprafete utile.

Pentru  vineri, 21.11.2014, materialul pentru corectura se va referi tot la sit la postarile din capitolele  Despre CUM INCEP si Cerinte corectura vineri, 14.11.2014.

Reamintim referintele citate in sedinta de marti si adaugam referinte suplimentare:

http://www.pedevilla.info/216472/2254232/_/wohnhaus-pliscia-13-enneberg

http://www.fubiz.net/2014/02/03/the-refugi-house-in-switzerland/

http://www.dezeen.com/2014/02/06/viewpoint-floating-platform-camley-street-aor-aarti-ollila-ristola/

http://www.dezeen.com/2013/06/26/mountain-cabin-by-marte-marte-architects/

http://vimeo.com/57227569

http://vimeo.com/channels/staffpicks/1696112

http://www.designboom.com/readers/spring-wind-house/

http://www.reiulframstadarchitects.com/micro-cluster-cabins/dpg6x47zgn1bdv2ez36i8pizjjk8j8

http://www.domusweb.it/it/architettura/2014/04/01/vega_cottage.html

http://www.archdaily.com/563314/cabin-ryfylke-pir-ii-oslo-resell-arkitektur/

http://vimeo.com/54436194

http://www.lazzarinis.com/projekte/detail.php?id=843&geb=1

http://www.lazzarinis.com/projekte/detail.php?id=805&geb=1

http://www.lazzarinis.com/projekte/detail.php?id=791&geb=1&img=592

http://www.lazzarinis.com/projekte/detail.php?id=808&geb=1

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

 

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Astazi la atelier au fost discutate lucruri legate de materialitatea adecvata contextului. Mai jos sunt date cateva exemple ce valorifica  ideile atinse in discutie.

Pentru cei care nu au fost astazi la atelier raman valabile cerintele postate anterior in capitolele  Despre CUM INCEP si Cerinte corectura vineri, 14.11.2014.

Pedevilla- Wohnhaus Pliscia 13, Enneberg

Nickisch Sano Walder Architekten- The Refugi Lieptgas

AOR architects Erkko Aarti, Arto Ollila and Mikki Ristola-Viewpoint -the floating structure sits over the Regent’s Canal

Marte.Marte Architects- Mountain Cabin on the side of a hillside in Laterns, Austria

Luís Rebelo de Andrade & Diogo Aguiar- PEDRAS SALGADAS SPA & NATURE PARK
Bornes de Aguiar, Portugal

Andrew Berman Arhitect-Private Library

Architecture Uncomfortable Workshop-Spring Wind House

Kolman | Boye Architects-Vega Cottage, Norvegia

Pir II Oslo, Resell Arkitektur- Cabin Ryfylke

OFIS Arhitekti- Alpine Hut

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Despre CUM INCEP

  Hartia alba poate fi un „acasa”. Iti lasa loc sa fii tu insuti si sa gandesti. Hartia alba este locul tuturor proiectelor inca neschitate, dar care se afla in noi. Hartia alba este locul incercarilor.

Inceputul poate fi starnit de oricare dintr-o lista nesfarsita de lucruri (asezate intentionat intr-o ordine aleatorie):

  • Scara locului in raport cu nivelul ochiului meu si mesajul pe care acest simt al proportiei il trezeste in mine
  • Ce-as putea surprinde cu privirea dintr-un „inauntru” (franturi de context)
  • Intensitatea luminii soarelui
  • Forta si directia vantului
  • Cromatica vegetala
  • Alegerea unui anumit material de contructie
  • Spatiul pe care vreau sa-l definesc pentru o activitate care ma reprezinta
  • Geometria incifrata in context
  • Felul in care se profileaza vegetatia pe fundal
  • Alegerea unei tehnici de constructie specifice locului
  • Felul in care as vrea sa ma camuflez printre copaci
  • Drumul mai lung sau mai scurt, mai simplu sau mai sinuos, mai deschis sau mai ascuns pe care as vrea sa-l parcurg pana la casa prietenului meu
  • Ceata care pluteste deasupra apei si pe care vreau s-o vad dimineata
  • Un anumit copac
  • Ce vreau sa aud cand deschid fereastra
  • Logica alcatuirii frunzelor
  • Profilul liniei dintre pamant si cer
  • Un detaliu de arhitectura surprins la fata locului
  • O legenda din batrani
  • O anumita tipologie specifica locului
  • Relatia cu casa vecinului
  • O anume gradare a intimitatii spatiilor
  • Construirea lumii cu umbre si lumini
  • Dorinta de a defini un traseu…

Rolul documentarii nu este acela de a construi o biblioteca de imagini/ clisee vizuale, ci de a surprinde coerenta unui proiect si logica alcatuirii lui. Rolul documentarii este de a intelege.

FORMA este intim legata de materialul de constructie ales.

PROPORTIA este intim legata de contextul vizibil.

PARTIUL este intim legat de povestea de viata a locuitorilor.

Nu este important ca lucrurile sa dea bine, ci ca ele sa aiba coerenta si rost.

Recomandam:

https://www.scribd.com/doc/159196176/m-Salvadori-Constructii

http://www.imdb.com/title/tt0097165/

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

peisaj bodo 06-vaga-cottage

Cerinte corectura vineri, 14.11.2014:

A. La discutia din sedinta de vineri va avea loc un briefing care va include urmatoarele subiecte:

-despre elementele de atmosfera ale sitului (imaginarea sitului pe vreme cu soare, ploaie, ninsoare, ceata, bruma, roua, zapada; discutia poate avea loc prin comentarea unor imagini din zona, care ne arata peisaje similare cu cel studiat in conditii diferite de atmosfera) ;

-despre culorile sitului;

-despre sit in timpul zilei, de dimineata si pana seara, de seara si pana dimineata;

-despre sit in timpul anului, de vara pana iarna;

-despre tablouri si privelisti ce pot fi decupate din sit spre a fi privite din casa sau din spatiile de tranzitie ale casei (imagini concrete din sit decupate virtual si relevate ca tablouri (http://www.domusweb.it/en/video/2012/09/19/sou-fujimoto-nature-room.html , http://petapixel.com/2013/08/02/photographs-of-outdoor-trees-framed-by-giant-white-canvases/ )

-despre referintele legate de materialitatile locului (materiale si detalii din contextul larg care se pot propune ca materialitati pentru propunerile viitoare);

Toate ideile mai sus se vor sustine cu material vizual color (pe laptop sau pe hartie, obtinute prin reprezentare grafica manuala sau prin fotografiere)

B. Apoi se va discuta despre cele doua locuri bune de casa pentru doi vecini; Propunerea de pozitionare a vecinilor se va face prin plasarea  pe macheta grupei a unor volume de studiu schematice, similare ca scara cu volumele tipologice din Bodo)

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Despre trecerea timpului peste lume, despre traditie, despre cum ne asezam in lume. Despre memoria si puterea locului

„Timpul este pentru intamplari ceea ce noaptea este pentru monumente. El le reduce la trasaturile lor esentiale, asa cum noaptea deseneaza monumentele in masele lor principale, intunecand particularitatile epocelor (…). Traditia selectioneaza. Copila a vremii, ea distruge ceea ce timpul n-a copt… Timpul, care statorniceste victoriile si inmlastineaza erorile. (…) Traditia nu este, poate, decat chiar viata insasi care se reinnoieste fara ca sa se schimbe, asemenea mersului stelelor, batailor inimii si valurilor marii.” (Cantacuzino G.M., Izvoare si popasuri)

„A building should appear to grow easily from its site and be shaped to harmonize with its surroundings (…).” (Frank Lloyd Wright, In the cause of Architecture)

„In anii ’80 buldozerele au facut una cu pamantul acel colt fermecat, pentru a construi acolo Centrul civic. Ceea ce nu stiam pe atunci e ca o locuinta, uneori chiar un cartier intreg, asemenea unei fiinte iubite, dupa moarte nu-si inceteaza existenta, ci se muta din afara inauntru. Dupa atata vreme de la disparitie, noaptea, in somn, casa ma cheama sa-i strabat curtea, odaile, sa-mi fac culcus in causul ei de umbre, sa n-o parasesc niciodata. Din ce in ce mai mult, mi se pare ca ma aseman launtric unui melc care isi poarta cu sine locuinta peste tot. Daca la inceput casa a fost cea care m-a continut fizic, adapostindu-ma, atunci cand ea a pierit materialmente, am luat-o in sufletul meu, nelasand-o sa se piarda. Totusi, casa aceasta interioara nu e intocmai ca aceea dinainte. Se micsoreaza si se mareste, se umple si se desarta, dupa mareele sentimentelor, dupa culorile gandurilor, insa puterea duhului ei dainuie, ca amintire, in stare de veghe, si ca fantasma- in somn.” (Pillat Monica, Casele vietilor trecute – Parvulescu Ioana, Casele vietilor noastre, antologie).

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

TEMA 3 – directii de analiza pentru aproprierea sitului:

1. SCOPUL acestui studiu nu este precizia si exhaustivitatea analizei, ci apropierea de sit.
2. Prin propunerea voastra va asezati intr-O LUME COERENTA, care are trecut si cu proiectul vostru completati ipotetic aceasta lume. De aceea casa trebuie croita pentru acest loc.
3. Recomandam atingerea a cat mai multe criterii de analiza, insa apreciem ABORDAREA PERSONALA a analizei
4. Un sit la sat cere o casa altfel decat ar face-o un sit in oras sau in padure sau in desert… ! De aceea si criteriile de analiza sunt diferite. Faceti-va PROPRIA SCHEMA de criterii!
5. Incercati sa abordati aceasta analiza cu gandul la faptul ca acest sit va primi casa pe care o veti propune. Prin urmare faceti din aceasta analiza UN INSTRUMENT AJUTATOR si nu un exercitiu care trebuie bifat.
ASPECTE OBIECTIVE:
– geografie: soare, vant, relief;
– vegetatie: specii, dimensiuni, pozitie;
– limite, accesibilitate, public- privat, expunere- intimitate, inchis- deschis;
– cadru construit- tipologii:
   – de ocupare a terenului;
   – de pozitionare fata de spatiul public;
   – de alcatuire a gospodariei;
   – de volum;
   – materiale si tehnici de constructie;
ASPECTE SUBIECTIVE:
– harta locului facuta din din memorie, cu elemente fizice, senzoriale sau psihologice (va poate ajuta sa esentializati impactul pe care situl l-a avut asupra voastra);
– cromatica;
– textura;
– materialitate;
– detalii (ale peisajului, ale cadrului construit etc);
– tablouri (cadre vizuale care v-au atras atentia).
PREDARE INTERMEDIARA:
Echipe: 2 studenti
Format: A3
Forma de prezentare: material de lucru. Prezentarile grafice elaborate sunt binevenite dar va fi apreciat mai degraba continutul, calitatea si coerenta datelor stranse, asimilate, interpretate si redate intr-un mod personal.
Suport grafic de pornire:
– plan de situatie (facut astfel incat sa poata fi utilizat ulterior la scara 1:500)
– 2 sectiuni prin sit (cele discutate in atelier)
– profilul perimetral al sitului (linia prin care se proiecteaza contextul existent – vegetatie, case, stalpi de iluminat etc. – pe cer) cu scara umana si linia aproximativa a pamantului
In functie de modul personal de abordare a analizei va puteti extinde cu studiul la intregul sat sau la zone specifice.
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015, 11.10.2014

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Architecture  is not about building but about creating worlds -John Hejduk​

Locuri in viziunea lui Stefan Câlţia:

https://www.facebook.com/pages/%C8%98tefan-C%C3%A2l%C8%9Bia-Locuri/1523683011201318

IMG_0916 IMG_0884 IMG_0885 IMG_0886 IMG_0894 IMG_0897 IMG_0903 IMG_0908

link-uri utile despe fiziologia si psihologia somnului:

http://sleepfoundation.org/how-sleep-works/what-happens-when-you-sleep

http://www.epjournal.net/wp-content/uploads/EP08405419.pdf

link-uri utile pentru intelegerea diversitatii tehnicilor de prezentare:

desen :

http://drawingarchitecture.tumblr.com/

http://formpoetrypolitics.blogspot.ro/2011/02/junya-ishigami.html

desen in linie si macheta

machete:

Ciulei Liviu , Cu ganduri si imagini, 2009 (scenografie)

schite si acuarela:

http://archtalks.com/archtalks-home/2014/2/15/steven-holl-drawing-as-thought.html

randari:

http://www.peterguthrie.net/

banda desenata:

http://edukube.org/cursuri/benzi-desenate/

http://www.domusweb.it/en/architecture/2010/06/16/the-city-in-the-comics.html

colaj:

http://www.imaginingarchitecture.com/

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015, 08.10.2014

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Pentru că tema noastră este legată de locul de dormit, de somn, de vis şi de reverie vă invităm sâmbătă, 11.10.2014, ora 13, să vizităm împreună expoziţia de pictură semnată Ştefan Câlţia „Locuri”.

  final-panou

 

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015, 08.10.2014

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Începând cu data de vineri, 10.10.2014, pentru notificarea corecturilor este necesară prezentarea fişei individuale de corectură. Ea se va descărca de pe blog şi se va printa de către fiecare student în parte.

Vă rugăm să  începem sedinţa de vineri la ora 13, întrucât începând cu ora 16 are loc conferinţa a_ta 2014

„PROFESIA MINUS ARHITECTURA„.

Studenţii care doresc să participe la corectura de vineri, 10.10.2014 vor contribui la discuţia comună cu următoarele materiale:

1.Material de analiză a spaţiului/spaţiilor de dormit din exemplul studiat la tema precedentă

-planurile spaţiului de dormit, secţiunea,

-fenestraţie,

-materialitatea,

-mobilarea,

-vizibilitatea către exterior din picioare, aşezat pe scaun, aşezat pe pat, culcat,

-iluminarea,

-ce văd pe fereastră?

-relaţia spaţiului de dormit cu pământul, cu cerul, relaţia dintre uşă, fereastră, pat,

-ce alte locuri conexe se regăsesc în spaţiul de dormit?

-raportul între spaţiul ocupat de mobilier şi spaţiul liber

-raportul între înălţimea spaţiului şi dimensiunile pe orizontală

  1. Alegerea unui exemplu complementar cu primul şi scurta sa prezentare. (cu atribute opuse cu ale exemplului studiat anterior; de ex. echipa casei Crescent ar putea alege un spaţiu de dormit perfect transparent, opusul dormitorului închis, cu iluminare zenitală)
  1. Consultarea, selectarea şi sistematizarea informaţiilor din Manualul arhitectului. Elemente de proiectare şi de construcţie – Ernst Neufert, capitolul Încăperi ale locuinţei. Dormitoare.

şi

Raumpilot: Vier Bände Gebundene Ausgabe

von Wüstenrot Stiftung, Thomas Jocher, Sigrid Loch, & 8 mehr pag. 1-30 (Anthropometrie), pag. 235-pag.239 (Schlafen)

https://www.scribd.com/doc/145742038/Raumpilot-Wohnen

4.Texte selectate şi adecvate temei din Gaston Bachelard – Poetica spaţiului

Vă puteţi organiza în echipe şi studia aceste materiale separat în grupuri de lucru, astfel încât vineri, să poată fi discutate în comun toate subiectele de mai sus.

Rezultatele exerciţiului de auto-evaluare:

Echipa Evaluarea colegilor de grupa Evaluarea profesorilor
Frumuseţea exemplului (Cât de mult place casa prezentata) Evaluarea de ansamblu a prezentării (Cât de bună a fost prezentarea) Relevanţa lecţiilor prezentate în cadrul ansamblului (Cât de mult am învăţat din prezentare) Frumuseţea exemplului (Cât de mult place casa prezentata) Evaluarea de ansamblu a prezentării (Cât de bună a fost prezentarea) Relevanţa lecţiilor prezentate în cadrul ansamblului (Cât de mult am învăţat din prezentare)
  1. Romina şi Cristi
8,5 8,8 7,5 8,5 10 9,5
  1. Alex şi Răzvan
7 7 9 8,5 9 9,66
  1. Iulia şi Ruxi
7 7,5 7 7,5 8,25 8
  1. Simina şi Fabian
8 7,5 7,5 10 8 7,5
  1. Ingrid şi Flavius
8,5 8 8 9,5 9,5 10
  1. Andreea şi Nicoleta
7,5 7,9 7,6 9,5 10 9
7.Monica şi Paul 8,5 8 7,5 9,5 7,5 7,5
  1. Nicoleta şi Rim
8 7,5 6,5 8 8,5 9
  1. Mihai şi Gilena
8,9 9,5 9,5 9 10 8
  1. Laura şi Cristi
6,5 5,5 7 9 6,5 6
  1. Val, Flavius şi Andra
8 8,5 10 7 6,5 8

Romina si Cristi (20’)

  • + prezentare structurata si concisa (7 pagini!)
  • +/- Cristi, am apreciat prezenta celor doua perspective de mana; ar fi fost interesant ca ele sa nu fie perspective de ansamblu si atmosfera (ca la studiul formei), ci mai degraba schite punctuale, prin care sa exprimi ceva personal, rezultat din analiza/ sinteza. Mai mult curaj !
  • In ansamblu se considera ca lectia a fost invatata.

Razvan si Alex (40’)

  • + am apreciat schitele de mana care au surpins: conceptul (volumetria preia metaforic miscarea seismica), profilul casei pe fundal, raportul dintre lumina si umbra;
  • + aveti un ochi atent, orientat catre aspectele tehnice si de detaliu, ceea ce va va ajuta foarte mult pe viitor;
  • + ati surprins calitatile materialelor;
  • – desi structurata, prezentarea a fost dezordonata, cu o ordine nefireasca a planselor;
  • – tindeti sa va concentrati prea mult pe obiectul de arhitectura si acesta, vazut din afara; in arhitectura este necesar sa priviti succesiv spre si dinspre obiect! Arhitectura merita abordata mai intai din interior si apoi din exterior (voi ati inceput cu fatadele) pentru a-i putea surpinde mecanismul de existenta;
  • In ansamblu se considera ca lectia a fost invatata.

Iulia si Ruxandra (20’)

  • + documentare bogata, ce surpinde cu acuratete lectiile principale ale casei;
  • + prezentare structurata;
  • – analiza proprie timida si influentata mai degraba de studii existente;
  • – incercati sa exprimati mai mult si mai concis prin DESEN, decat prin cuvant (vorbit sau scris).

Simina si Fabian (25’)

  • + ati inteles casa si ati parcurs-o pe indelete, cu multa placere;
  • + ati lucrat foarte bine in echipa;
  • + ati avut o documentatie bogata pe care mai degraba ati interpretat-o; ar fi fost interesant sa aveti o contributie analitica proprie mai puternica;
  • – grafica modesta si prea mult cuvant rostit; mai mult curaj la a va exprima ideile prin desen 🙂

Ingrid si Flavius (20’)

  • + ati lucrat foarte bine in echipa si cu mare placere;
  • + ati surprins esentialul;
  • In ansamblu se considera ca lectia a fost invatata.

Andreea si Nicoleta (10’)

  • + ati lucrat bine in echipa;
  • + ati surprins esentialul, cu mici balbe la intelegerea partiului;
  • In ansamblu se considera ca lectia a fost invatata.

Monica si Paul (10’)

  • Ne-ati prezentat o lectie bogata de istorie si ati avut o documentatie bogata (care putea fi prezentata mai concis! )
  • Ne-am fi bucurat mai mult daca interveneati cu propria voastra analiza si cu observatii personale, pentru ca despre Palladio se poate vorbi la nesfarsit; altfel spus ne-am fi bucurat sa ne spuneti voi ceva si nu ceea ce au spus altii despre el sau despre acest proiect;
  • In proiectele lui are o frumusete a planului pe care merita sa o expuneti; ar fi fost interesanta o plansa comparativa cu planuri prin care sa ne spuneti ceva.

Nicoleta si Rim (10’)

  • + v-ati pus probleme, ati inteles casa, ati analizat-o;
  • + rezultatele sunt foarte bune avand in vedere ca exemplul este unul recent, nu este semnat de un nume sonor si nu ati avut la dispozitie prea mult material;
  • – mai mult curaj la prezentarea grafica!
  • In ansamblu se considera ca lectia a fost invatata.

Mihai si Gilena (20’)

  • + am apreciat mult modul de prezentare, nu pentru latura lui neconventionala, ci pentru ca este o modalitate de a intelege casa din alt unghi;
  • + caietul surprinde esentialul;
  • – tendinta de a strange si interpreta un material, fara a veni cu o contributie proprie.

Laura si Cristi (10’)

  • – expunere de material documentar cu interventii proprii extrem de modeste; se puteau spune multe lucruri despre aceasta casa;
  • – ar fi fost binevenite mai putine poze si mai multe scheme si schite;
  • – o persoana din afara profesiei care ar urmari prezentarea voastra nu ar putea surprinde specificul casei, ci doar o imagine vaga.

Andra, Flavius si Val (15’)

  • – prezentarea voastra a dat impresia unei adunari de exemple (stadiul primei corecturi);
  • – tabelul comparativ scris (peste care ati trecut foarte repede) nu echivaleaza cu o analiza comparativa; aceasta analiza comparativa ar fi avut consistenta daca era grafica! (asezare in context, diagrame de plan/ sectiune la aceeasi scara, scheme functionale, sisteme constructive, mijloace de iluminare naturala etc.)
  • – concluzii, idei personale?

Notele nu au caracter oficial, ci reprezintă un exerciţiu menit exersării şi formării capacităţii de auto-evaluare a studenţilor. La tema S1_T1 evaluarea se va face prin obţinerea calificativului promovat/nepromovat.

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

indicatii bibliografie pentru grupa Mihaila Flavius, Murariu Ingrid, referitoare la tipologia casei:

House Form and Culture- Amos Ropoport

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015

SEMESTRUL I, GRUPA C, INDRUMATORI: arh. Rodica Dina, arh. Codruţa Negrulescu

Direcţii coordonatoare pentru materialul temei T1_S1, EXERCIŢIU DE ANALIZĂ A UNUI EXEMPLU DE ARHITECTURĂ:

Materialul final, predat atât în format tipărit,  (hârtie A3 legată într-o mapă paginată orizontal), cât şi în format digital, (in fisiere pdf., identice cu cele ale formatului tipărit), va urmări sa puncteze următoarele:

1. Datele de identificare ale exemplului propus (precizarea amplasamentului , a suprafeţei construcţiei, a regimului de înălţime, a numelui autorului, a anului de edificare); sunt utile adăugarea unor detalii legate de ocupaţia beneficiarilor, de numărul ocupanţilor clădirii, de felul de viaţă al acestora.

2.Piesele desenate ale proiectului: planul de situaţie, planurile tuturor nivelelor, secţiuni; se vor prezenta planuri ce au menţionate funcţiunile fiecărui spaţiu sau ce au desenată propunerea de mobilare a acestor spaţii.

3.Schiţe sau scheme conceptuale ale autorului proiectului, fotografii ale machetei sau ale diverselor materiale din etapele de elaborare ale proiectului, dacă acestea au fost făcute publice

sau

– Schiţe sau scheme conceptuale ale echipei de studenţi ce  sintetizează idei conceptuale de bază ale proiectului;

4.Imagini foto color de exterior şi interior ale casei studiate (de ansamblu, de atmosferă, de detaliu)

5.Informaţii grafice care să expliciteze:

-legătura dintre orientarea casei (puncte cardinale) şi amplasarea spaţiilor/funcţiunilor  casei;

-legătura dintre context (constituit din peisaj, prezenţe ale elementelor naturale, constrăngeri particulare) şi  amplasarea spaţiilor interioare sau funcţiunilor  casei;

-legătura dintre context (constituit de data aceasta din forma terenului, accesibilitatea pe teren, vizibilitatea de pe teren către puncte importante ale contextului) şi  amplasarea volumului casei pe teren;

-schema funcţională a casei;

-ATRIBUTELE spaţiilor casei (ne referim atât la spaţiile dominante şi la cele secundare): care este sursa luminii naturale (forma, dimensiunea şi orientarea ferestrelor), proporţiile spaţiilor (înălţimea, lăţimea, lungimea, suprafaţa totala a fiecărui spaţiu, raportul dintre aceste dimensiuni), vizibilitatea către exterior (ce şi cât văd pe fereastră din fiecare spaţiu, forma ferestrei, înălţimea parapetelui ferestrei), materialitatea suprafeţelor ce definesc aceste spaţii.

6. Sistemul constructiv: tipul de structură ce constituie casa şi materialul structural.

7.Materialitatea exterioară: natura materialelor ce dau imaginea de exterior a casei; legătura dintre materialul structural şi materialele de faţadă

Note şi precizări:

– pentru o mai bună înţelegere a materialelor studiate sunt necesare scurte interpretari analitice punctuale ale informaţiilor . Care este concluzia utilă ce se poate formula în urma analizei fiecărei direcţii de investigare sugerate mai sus?

-punctele de mai sus nu au caracter de obligativitate. Ele se constituie în direcţii ce pot ordona şi explicita mai cuprinzător studiul. Se pot adăuga sau elimina puncte, în raport cu exigenţele  fiecărei echipe.

-referinţă posibilă pentru punctul 5, referitor la -ATRIBUTELE spatiilor casei, vizibilitatea către exterior (ce şi cât văd pe fereastră din fiecare spaţiu, forma ferestrei, înălţimea parapetelui ferestrei) si chiar referitor la alte punctehttp://vimeo.com/55622177

-în şedinţa de marţi, 30.09.2014 se vor discuta cu fiecare echipă cele două exemple selectate pe baza discuţiilor precedente de la atelierul de vineri  şi se va alege exemplul unic pentru prezentarea finală.

– Romina, casa despre care am vorbit la atelier este: Crescent House- arh. Ken Shuttlework; te poti decide dacă este o direcţie interesantă de studiu pentru tine , vizionând imaginile de inceput din filmul: https://www.youtube.com/watch?v=btH0SguXN-Y

– Nicoleta: http://www.scribd.com/doc/144355316/Alvaro-Siza-Case

–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

materiale utile pentru detalierea 1:50 // stas-uri // reprezentări grafice:

https://www.dropbox.com/sh/dbzzcxlfbobyt8r/1ATejlyr7u

______________________________________________________________________________

Reality check după corectura de marți 23.04.2013

23 apr 2013

Credem că statusul și auto-evaluarea materialelor pentru proiect e destul de slabă.
Neprezentarea unor piese de bază pentru înțelegerea / explicarea proiectului nu este în avantajul vostru (în principal fațadele și secțiunile, care se dezvoltă în relație cu proiectul și nu … după).
În general am remarcat o evoluție a soluțiilor față de corecturile anterioare.
Sperăm că lecția în eseistică și logica discursului de arhitectură a ajutat (știm că l-ați google-uit toți pe Aristotel, btw., nu?!) – așa că așteptăm textele de 1000 de caractere în engleză pentru vineri, împreună cu discuții pe layout și reprezentare 🙂

Recomandăm ORICE site-uri cu prezentări/reprezentări de concurs!

Be creative!

_________________________________________________________________________________

VINERI 19.04.2013 // corectură cu toate piesele

program 2
– fişa de corectură
– machetă 1:100
– plan de situaţie 1:200 – cu planul învelitorii și amenajarea curții/spațiului public
– desfăşurate stradale Tinereţii + Cuza 1:200
– piese desenate 1:100 – planurile tuturor nivelurilor, minim 2 secţiuni, faţadele (toate)
– 2 PERSPECTIVE EXTERIOARE DE LA NIVELUL OCHIULUI – vor fi alese astfel încât să prezinte cel mai bine soluția
– referinţe MATERIALITATE ȘI ATMOSFERĂ + exemple studiate
– schiţe conceptuale, axonometrii, sau orice alte desene care explică mai bine proiectul

__________________________________________________________________________________

Temă pentru marți 16.04.2013:

– pentru cei prezenți vineri la orele de proiectare (Poiană D. / Popa O. / Nistor D. / Popa L. / Pleșea O. / Ocolișan B. / Melencu G. / Pruteanu A.) > 7 pagini A3 cu perspective structurate după cum urmează:

1 X INTRODUCTIV – volum, acces (perspective exterioare)
2 X SPAȚIUL/SPAȚIILE COMUNE (perspective interioare)
4 X INTERIOR APARTAMENTE (perspective interioare + schițe de planimetrie, etc)

– pentru cei absenți vineri > 14 pagini A3 cu perspective (se dublează structura celor de mai sus)

– pentru toată lumea > refacerea tuturor pieselor pentru discuții de corectură

desenele A3 se predau marți 16.04.2013 la ora 16:00!!!

____________________________________________________________________________

Ca urmare a dicuțiilor generate de corectura comună din weekend și de ultima corectură activă, am concluzionat următoarele (Maja + Răzvan):

– scopul exercițiului la GRUPA C NU presupune un demers care să urmărească o arhitectură tradițională, cu tipare de configurare exterioare și interioare tradiționale.

– scopul exercițiului presupune generarea unei arhitecturi contemporane care să urmărească obținerea unui răspuns neconvențional, realizat prin configurarea unor relații și spații neconvenționale. Suntem interesați de obținerea unor relații complexe, fluente, flexibile și gradate între unități și între domeniile public/privat.

Pentru VINERI 12.04.2013 – aduceți la voi: caiete de desen, foi A4 sau A3 și instrumente de desen. Scopul orelor de proiectare de vineri va fi conceperea, configurarea și desenarea UNITĂȚILOR SPAȚIALE INTERIOARE!!!

______________________________________________________________________________

Pentru predarea intermediară – piese adiționale față de cele obligatorii anunțate pe blog:
– 1 perspectivă exterioară
– 1 perspectivă din curte
– 1 perspectivă din interiorul spațiului comun

______________________________________________________________________________

DSC_0290

Pentru vineri 15.03.2013:

refacere machete volumetrice de studiu 1:200 în baza celor povestite astăzi +++ scheme de relații funcționale planimetrice și secționale +++ mase modelabile (plastilină, lut) – începe modelarea cubajelor aferente funcțiunilor în relație cu coaja volumetrică

_____________________________________________________________________________
IMG171
8.03.2013

_____________________________________________________________________________

Vă așteptăm vineri 8.03.2013 cu materialele anunțate marți 5.30.2013 +++ caiete de schițe +++ materiale de machetat: plastilină, polistiren, carton, bandă adezivă și lipici, bețe, sfoară… pentru că:

architects_do_it_with_models_post_card-r17c3f43a06544037ad1facd73ff0170e_vgbaq_8byvr_216

Nu uitați de macheta suport a grupei /// scara 1:200.
_____________________________________________________________________________

PLANNING FAZA 1:

shema FAZA 1
_______________________________________________________________________________________

concluziile de astazi (ma/26.02.2013) si task-urile pentru vi/1.03:

materialul suport (macheta, plan, calcane, desfasurate) – asa cum e prezentat pe whiteboard
analiza pe grupe de 2:
+ criteriul invariabil definit marti si negociat (highligher portocaliu)
+ draft analiza (cirone, schite, desene) pentru restul criteriilor pentru care fiecare grupa a optat

_________________________________________________________________________

criterii

AICI găsiți suportul pe care am discutat astăzi (vi/22.02.2013) analiza urbană multicriterială.

+++ Suport teoretic pentru densitate: Understanding Density and High Density

_____________________________________________________________________________

INPUT PENTRU DISCUTIILE DE VINERI, 22.02.2013 SI PENTRU EXCURSIA LA TARGU MURES:

ANALIZĂ URBANĂ MULTICRITERIALĂ = o grilă de lectură a orașului

Analiza este un instrument dinamic care are ca scop înțelegerea unui context dat.
Analiza sitului reprezintă inventarul contextului urban în care urmează a se efectua intervenții:

  • Cercetare – definirea temei de studiu.
  • Analiză – culegerea datelor legate de zona studiată, în baza unor criterii multiple (analiza multicriterială).
  • Sinteză – în baza datelor furnizate de analiză se dezvoltă un set de concluzii care stau la baza definirii soluțiilor.

Scopul analizei este definirea unui set de concluzii care explică contextul de lucru și ajută la înțelegerea acestuia astfel ca orice intervenție în context să fie relaționată în mod coerent cu acesta.

Analiza se face prin extragerea informaţiilor conform unor criterii de analiză infiniți (ei se aleg în funcție de specificul temei analizei și în funcție de nevoile concrete ale studiului – pentru ce fac studiul?).
Analiza urbană se realizează studiind diferitele criterii de analiză la diferite scări de studiu pe zonă –  preponderent pe suporturi de tip hărţi, imagini din satelit, din informații vizuale, interacțiune cu localnici, interacțiune cu spațiul trăit și perceput dinamic etc.

ORAȘUL = straturi suprapuse de informație, substanță materială, procese, mod de viață și locuire

GRADIENTE DE ANALIZĂ / SCĂRI DE ANALIZĂ

Fiecare criteriu de analiză poate fi aplicat la orice scară :
0 – țara
1 – județul
2 – orașul
3 – cartierul
4 – vecinătatea
5 – unitatea imediata
6 – parcela

CRITERII DE ANALIZA

ANALIZA URBANA MULTICRITERIALA

Referinte:
the power of ten – charles and ray eames
www.radicalcartography.net
www.colourlovers.com

+++ check out sectiunea noului semestru pentru suporturi downloadabile de harti.

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

De adus aparat foto ,astazi la sustineri! (poze planse si machete, poze in timpul sustinerilor)

Predarea se face la ora 14:00, iar sustinerile vor incepe de la ora 15:00.

Va rugam sa va pregatiti pentru sustineri aranjand plansele pe perete, in ordine alfabetica, cu macheta in fata, asezata pe scaune.

Mult succes!

DETALII PIESE PENTRU PREDARE, GRUPA C

-macheta locuinței propuse (DEMONTABILA)  și a terenului (MINIM 30X50CM), scara 1:100 – acest material se va preda la susținere!
– piese desenate, scara 1:100 – planurile tuturor nivelurilor (INCLUSIV PLANUL SUBSOLULUI, PLANURILE VOR FI MOBILATE, SE VOR INDICA SUPRAFETELE SPATIILOR INTERIOARE  SI SE VOR INDICA COTELE DE NIVEL), minim 2 secțiuni (SECTIUNILE VOR CUPRINDE SI TERENUL), toate fațadele(SE VOR INDICA MATERIALELE FOLOSITE PRIN ETICHETE CU EXPLICATII)
– plan de situație ce va conține amenajarea terenului, scara 1:200 (PLANUL DE SITUATIE VA CUPRINDE PUNCTUL DE ACCES PE PARCELA, ALEEA DE ACCES, PLATFORMA DE PARCARE PENTRU UN AUTOVEHICUL, ALEI DE ACCES , TERASE, PLANTE SI PLANTATII, ARBORI, VITA DE VIE, POMI FRUCTIFERI, ORICE ELEMENTE CE TIN DE AMENAJAREA DE INTERIOR)
– plan de încadrare în zonă ce va conține amenajarea terenului și a vecinătăților, scara 1:500 (PLANUL DE INCADRARE VA CUPRINDE CEL PUTIN ZONA MICA DIN CARE FACETI PARTE A, B, C, D, ETC)
– o (1) perspectivă principală, de mari dimensiuni, din exterior – inserție în fotografie
– text explicativ al proiectului – maxim 200 de cuvinte!(PARTE INTEGRANTA DIN PLANSA DE PREZENTARE)

Piese opționale/ Elemente de ajutor în procesul de evaluare:
– scheme conceptuale
– perspective exterioare, perspective interioare
– scenariu de tip banda desenată
– perspective de detaliu int/ext
– relații specifice comunitare
– orice alt material considerat de către student a fi util în evaluarea și înțelegerea proiectului

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

http://www.e-antropolog.ro/––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––-

PIESE OBLIGATORII PENTRU CORECTURA DE MARTI, 27 NOIEMBRIE

Pentru corectura individuala este necesara prezentarea urmatoarelor piese:

-fisa de corectura

-macheta de studiu 1:200 a volumului propus; macheta se va decupa (daca e cazul), astfel incat sa se muleze perfect pe forma terenului in care se insereaaza.

-macheta terenului 1:200 pe care sa se poata insera volumul propus, completata cu vegetatie!!!!

-macheta 1:100 a casei  (in stadiu de macheta de studiu; volumetrie fara pereti interiori despartitori)

-cel putin 4 schite perspective (3 de ext, 1 de int):

-2 schite perspective  vor reda volumul propus in peisaj din 2 puncte importante ale sitului ( drum de acces si  o perspectiva dintr-un punct mai indepartat: cel mai inalt sau cel mai jos punct al terenului); cele 2 perspective ale casei se vor insera pe fotografii ale sitului;

-o schita perspectiva de interior va releva cea mai importanta legatura vizuala a casei cu peisajul, folosind ca decupaj tot fotografia.

-o schita perspectiva ce propune o imagine sugestiva a casei in ceea ce priveste materialitatea si principiul de rezolvare a fatadelor

-plan de situatie scara 1:200 cu aleea de acces, marcarea accesului in volum, vegetatie;

-cel putin 2 sectiuni ( prin volumul propus si intregul teren) 1:100

-planuri cu scara 1:100

Absenta uneia dintre piesele de mai sus face imposibila inscrierea  la corectura.

Numarul minim de corecturi pana la termenul de predare din 10 decembrie , este 3.

––––––––––––––––––––––––––––––––––

Pentru cei ce s-au avantat a fi mestesugari in comunitate:

http://bataturisimestesuguri.wordpress.com/

––––––––––––––––––––––––––––––––––

Ne intlanim vineri cu o privire de ansamblu asupra comunitatii- compunem o macheta a satului >         toate machetele aranjate in sit, cu loturile si zonele de locuit alaturate

ora 14:00

––––––––––––––––––––––––––––––––––

PIESE OBLIGATORII PENTRU CORECTURA DE VINERI, 23 NOIEMBRIE

1.Corectura individuala va incepe numai dupa predarea planului de situatie complet al comunitatii (CONFORM OBSERVATIILOR NOTATE MARTI, PE PLAN).

2.Pentru corectura individuala este necesara prezentarea urmatoarelor piese:

-fisa de corectura

-macheta de studiu 1:200 a volumului propus; macheta se va decupa (daca e cazul), astfel incat sa se muleze perfect pe forma terenului in care se insereaza.

-macheta terenului 1:200 pe care sa se poata insera volumul propus, completata cu vegetatie

-cel putin 4 perspective (3 de ext, 1 de int) ce vor reda volumul propus inserat in peisaj din cateva puncte importante ale sitului; Perspectivele casei se vor insera pe fotografii ale sitului; perspectiva de interior va releva cea mai importanta legatura vizuala a casei cu peisajul, folosind ca decupaj tot fotografia.

-plan de situatie scara 1:200 cu aleea de acces, marcarea accesului in volum, vegetatie;

-cel putin 2 sectiuni ( prin volumul propus si intregul teren) 1:200

-partiuri de principiu cu zonele mari propuse in cadrul locuintei: acces, zona de zi, zona de noapte, spatiu de lucru ; scara 1:200

Absenta uneia dintre piesele de mai sus face imposibila inscrierea  la corectura.

Numarul minim de corecturi pana la termenul de predare din 10 decembrie , este 3.

––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––

PIESE OBLIGATORII PENTRU CORECTURA DE MARTI, 20 NOIEMBRIE

1.Corectura individuala va incepe numai dupa predarea planului de situatie complet al comunitatii (toate pozitiile caselor propuse de comunitate -desenate intr-o forma elaborata, curbele de nivel, constructiile existente, etc).

2.Pentru corectura individuala este necesara prezentarea urmatoarelor piese:

-fisa de corectura

-macheta de studiu 1:200 a volumului propus;

-macheta terenului 1:200 pe care sa se poata insera volumul propus (macheta fiecarei “parcele “ se va asambla perfect intr-o macheta de grup, corespunzatoare zonei mari din care face parte parcela- grupul A, B, …etc; machetele corespunzatoare parcelelor din acelasi grup se vor lucra unitar, folosind aceleasi materiale)

-cel putin 5 perspective ce vor reda volumul propus inserat in peisaj din cateva puncte importante ale sitului: de pe drumul public de acces, din cel mai inalt si cel mai jos punct al terenului, dinspre vecinii imediati, dinspre crama de pe deal, etc.

-plan de situatie scara 1:200 cu aleea de acces, marcarea accesului in volum, vegetatie;

-cel putin 2 sectiuni ( prin volumul propus si intregul teren) 1:200

-partiuri de principiu cu zonele mari propuse in cadrul locuintei: acces, zona de zi, zona de noapte, spatiu de lucru ; scara 1:200

Absenta uneia dintre piesele de mai sus face imposibila inscrierea  la corectura.

Numarul minim de corecturi pana la termenul de predare din 10 decembrie , este 3.

––––––––––––––––––––––––––––––––––

„All the city planners and architects can do is provide frameworks for people and allow life to take place. The people is the starting point.”

David Sim (Gehl Architects)

„We shape our buildings; thereafter they shape us”

Winston Churchill

––––––––––––––––––––––––––––––––––

MATERIALE DE PREGATIT PENTRU CORECTURA DE VINERI, 9.11.2012:

1.       Material de grup:

Regulamentul specific al grupului de case din care face parte locuinta voastra, regulament ce va incerca sa specifice:

reguli de amplasare ale caselor ce pot decurge din raportarea la limitele parcelei, raportarea la peisajul natural, raportarea la restul grupurilor de case, raportarea la drumuri si la spatiile publice, raportarea la punctele cardinale;

regim de inaltime (regimul de inaltime specific grupului va incerca sa nuanteze prevederile din regulamentul general; se cere o raportare mai atenta la peisaj si relieful terenului si la ansamblul general al comunitatii: doriti dominante in compozitia generala a locuintelor sau nu, care este profilul pe inaltime al comunitatii)

reguli legate de imaginea exterioara a casei, tinand cont de faptul ca fiecare casa devine fragment al comunitatii; modul de construi al comunitatii va vorbi despre valorile si mentalitatile acestei comunitati;

reguli de amenajare ale parcelelor: felul in care se acceseaza casele de pe drum, despre materialitatea sau imaterialitatea imprejmuirilor, despre vegetatia cultivata pe parcela, despre aleile de acces de pe parcela

2.       Material individual:

-ce ocupatie are membrul comunitatii pentru care imaginati casa? (cultivator de vita de vie, producator de vin, olar, tamplar, manager, etc)

-ce functiuni si ce suprafete cuprinde locuinta acestui membru al comunitatii?

-ce resurse disponibile pe sit foloseste casa? (resurse energetice, resurse materiale, tehnologie traditionala, valorificarea peisajului)

Materiale pe baza carora care se va discuta:

-plan de situatie de ansamblu cu toate propunerile de amplasare a caselor;

-plan de situatie de grup cu amplasarea caselor pe teren;

-profile, sectiuni, schite  pentru discutarea regimului de inaltime;

-text pt tema propriu-zisa
––––––––––––––––––––––––––––––––––

MATERIAL SI TIMP, MATERIAL SI LOC– o serie de exemple discutate la atelier:

http://detail-online.com/inspiration/house-in-enschede-103487.html

http://detail-online.com/inspiration/cemetery-extension-with-chapel-in-batschuns-103716.html

http://detail-online.com/inspiration/apartments-and-a-farmhouse-in-ramsau-103791.html

http://detail-online.com/inspiration/gallery-building-in-berlin-103450.html

http://architecturalscholar.blogspot.ro/2008/10/am-kupfergraben-10-by-david.html

http://detail-online.com/inspiration/residence-in-schlins-103405.html

http://www.dezeen.com/2012/02/28/key-projects-by-wang-shu/

http://www.lazzarinis.com/projekte/detail.php?id=808&geb=1&cat=1

––––––––––––––––––––––––––––––––––

––––––––––––––––––––––––––––––––––

pe viitor, cand aveti de inserat diacritice intr-un text, puteti folosi urmatoarele site-uri:

http://diacritice.opa.ro/

http://www.diacritice.com/

––––––––––––––––––––––––––––––––––

MATERIALE DE PREGATIT PENTRU CORECTURA DE VINERI, 2.11.2012:

In urma sedintei de atelier de marti, 30. 10.2012, s-a stabilit ca tema pentru  grupa C, o comunitate ce are ca principala activitate cultivarea vitei de vie si producerea vinului de inalta calitate. Comunitatea, formata din producatori mici apare ca alternativa a productiei de masa a vinului.  Comunitatea este una deschisa, ea putand fi vizitata de public.

Materialul unic se pregateste si se preda de catre intreaga grupa. Va puteti organiza pe subgrupe ce au  diverse responsabilitati preluate dintre punctele de mai jos. Comunicarea si colaborarea intre subgrupe este esentiala.

Pentru corectura de vineri:

-text pentru baza discutiei ce va tinti urmatoarele puncte:

-argumentarea alegerii facute; de la ce resurse se porneste, cum poate fi legata propunerea  de  actuala comunitate  de nadaseni; argumentarea alegerii in raport cu contextual mai larg al comunitatilor de acest tip ( unde exista comunitati de acest tip si de ce functioneaza);

-documentare, exemple functionale (documentate foto) de comunitati de acest tip, bazate pe vinificatie; cum functioneaza o unitate (familie) a unei astfel de comunitati? Care sunt activitatile pe sezoane? cum functioneaza legaturile intre membrii comunitatii; pe ce se bazeaza, care sunt activitatile comune?

-ce rol poate avea arhitectura de calitate intr-o astfel de comunitate; exemple (documentate foto).

-ce presupune spatiul public de degustare, de prezentare a vinului; se poate el dezvolta individual, in cadrul fiecarei unitati de locuit sau trebuie sa aiba amploare si atunci trebuie dezvoltat prin asociere, unul la cate 2-3 unitati de locuit?

-documentare despre despre comunitatea degustatorilor, bautorilor de vinuri fine; din ce medii provin?

-ce se consuma odata cu vinul: ce se mananca, ce se fumeaza, ce se asculta, ce se discuta; ce alte activitati conexe pot sustine comunitatea?

-CARE SUNT VALORILE PROFUNDE PROMOVATE DE ACEASTA COMUNITATE? CE CONFERA CALITATE VIETII ACESTEI COMUNITATI SI CELOR CE O VIZITEAZA?

-planul cu propunerile de amplasare a caselor, spatiilor publice (interioare sau exterioare) si a drumurilor;

-regulamentul  de conformare a constructiilor ce va cuprinde:

-pozitionarea caselor in raport cu terenul pus la dispozitie pentru fiecare unitate unifamiliala

-pozitionarea zonelor /constructiilor publice

-drumuri de acces, conformarea acceselor catre unitatile unifamiliale dinspre domeniul public (dinspre drum); (se pot mentine drumurile actuale, sau/si se pot suplimenta drumurile de acces; reteaua de drumuri se va conforma in raport cu solutia de amplasare a unitatilor comunitatii); sectiuni transversaleprin drumuri  pentru explicitarea profilului: deschidere, cai pentru vehicule, cai pentru pietoni, vegetatie, material folosite)

-reguli pentru amplasarea iluminatului public;

-reguli ce tin de conformarea constructiilor: material folosite, culori, aspect general – aceste reguli pot fi enuntate precis sau se poate explicita printr-un  concept general)

-regim de inaltime (din nou: se poate sau nu impune un anumit regim de inaltime)

-reguli rezultate din analiza de la etapa precedent (orientare, insorire, zona inundabila, vanturi, vegetatie, apa geotermala, etc.)

-imprejmuiri (exista sau nu imprejmuiri ale zonelor private fata de domeniul public?)

-alte reguli ce definesc atmosfera generala a locului !

––––––––––––––––––––––––––––––––––

despre definirea teoretica a comunitatilor:

http://www.infed.org/community/community.htm

comunitati rurale de arhitecti

http://www.living-architecture.co.uk

http://villavals.ch/?lang=en

http://www.archfarm.ru/index-eng.htm

festivaluri de arhitectura in mediul rural in Rusia | materiale naturale locale

Archstoyanie – annual (vara)

http://arch.stoyanie.ru/en/news

Goronda – bianual (vara-iarna)

http://goroda-fest.ru/news-eng.htm

brain-stroming links:

Masterplan | 42000mp | Vedbaek, Denmark

http://www.svendborgarchitects.dk/HENRIKSHOLM

http://afasiaarq.blogspot.com/2011/11/svendborg-architects.html

The main idea behind the project is to place the homes in landscape transition areas rather than in individual landscapes. This liberates the landscape spaces and enhances their spatial character. Every home will thus relate to at least  two kinds of landscape, this we call ‘double space’.

The masterplan defines a set of game rules instead of traditional rigidly defined form for each individual building. The project contains four different choices of living – in, on, around and between landscapes, with four types of home to match. The result is a variation in a single building complex.

Each kind of home breaks down the current thought of placing the house in the garden and the garden in the landscape. The alternative used here is to establish the garden in the home and the home in the landscape. Central to the concept are the dream of the ‘borrowed’ landscape and the wish for interior gardens that funnel light deep into each home.

http://www.svendborgarchitects.dk/SPACE-FOR-LIFE

Abandoned stable becomes off-grid, family dream home

http://www.youtube.com/watch?v=8Gcgz6aZ3jk&feature=relmfu

The Economics of Happiness

https://vimeo.com/theeconomicsofhappiness/videos

https://www.facebook.com/TheEconomicsofhappiness

Azby Brown

http://www.justenoughjapan.com

https://vimeo.com/50900540 – how to use wood, lessons from pre-industrial Japan

––––––––––––––––––––––––––––––––––

tipuri de locuinţe rurale în Banatul românesc din perioada dominaţiei habsburgice

http://www.simpara.ro/ara7/a7_02_13.htm

| harti de insorire |

* sun movement and sunlight phases during the given day at the given location

http://www.suncalc.net/#/45.9024,21.5413,11/2012.06.08/10:06

* The European database of Daylight and Sun Radiation

http://satel-light.com

http://www.satel-light.com/pub/Maier10172012093141/map.htm  – total sunshine duration

http://www.satel-light.com/pub/Maier10172012093233/map.htm – frequency of sunny skies

––––––––––––––––––––––––––––––––––

Directii de investigare antropologică

Investigaţia se va concentra pe cele două perioade de timp distincte:

I.Viaţa comunităţii Nadăşului înainte de depopulare:

-care erau ocupaţiile locuitorilor Nadăşului;

-ce se cultiva;

-ce meşteşuguri se practicau;

-se făcea naveta la oraş; unde?

-informaţii legate de port, de gastronomie, de ce se bea

-unde se adunau oamenii?

– unde se jucau copiii?

-efecte ale restricţiilor din perioda comunistă

-lifestories (cum şi de ce şi unde s-a plecat, cine şi de ce a rămas, cum au dispărut casele?)

-fotografii

II.Viaţa Nadăşului după reînchegarea comunităţii:

-schema cronoligică şi relaţională a reînchegării comunităţii (cine a fost primul revenit, de ce a revenit)

-cine sunt membrii activi ai comunităţii de astăzi?

-când se adună membrii comunităţii? (la sfârşitul săptămânii, vara, la rugă, alte evenimente)

-cine conduce evenimentele? Cine are autoritate?

-câţi membrii se adună la evenimente de mică sau de mare anvergură?

-ce se mănancă, ce se bea?

-cine şi ce se cântă?, ce se dansează?

-cine sunt invitaţii?

-fotografii

––––––––––––––––––––––––––––––––––

| modalitati de reprezentare grafica intr-un studiu de sit |

Info-graphics – reprezentarea grafica care faciliteaza intelegerea instantanee a datelor studiate.

cateva exemple de infographics din diverse domenii la urmatoarele linkuri:

http://visual.ly

http://blog.visual.ly

Inainte sa incepeti, ‘double-check’:

acuratetea datelor prelucrate, creativitatea in exprimare, capacitatea de sinteza > concluzii

––––––––––––––––––––––––––––––––––

Criterii de analiză a sitului  

GRUPA C

  1. Încadrarea in teritoriu, legături si relaţii cu aşezările învecinate; instrumente de lucru: documentare, observaţie directă, interviuri.
  2. Evolutie si istoric; instrumente de lucru: documentare, observatie directa, interviuri
  3. Limite si accese; identificarea acceselor, identificarea tipurilor si formelor limitelor sitului (limite naturale: liziere, schimbări de relief, vegetaţie invazivă  limite construite: drumuri, garduri vii, împrejmuiri, defrişări); instrumente de lucru: observaţii directe, hărţi google, hărţi istorice
  4. Identificarea şi cartografierea tipurilor de spaţii din cadrul reţelei de limite: spaţiul natural, spaţiul privat (curţi, case, anexe, grădini), spaţiul public (drumuri, incinte, clădiri publice, spaţii şi locuri de comemorare), alte spaţii (de tranziţie, ale memoriei)
  5. Inventarierea reperelor  importante de pe sit  (naturale  si construite)
  6. Grafic al transformării sitului de-a lungul timpului; redarea transformărilor sitului datorate timpului, intervenţiei umane directe, fenomenelor natural, fenomenelor socio+economice; instrumente de lucru: succesiuni de hărţi, observaţii directe, interviuri, texte şi alte mijloace documentare.
  7. Orientarea sitului si studiu de însorire, vânturi si brize, consideraţii legate de climă;
  8. Analiza peisajului inteles ca ansamblu estetic;  privelisti, tablouri, texturi, culori, lumini , detalii; instrumente de lucru: desen, fotografii, film, text, etc.
  9. Hărţi senzoriale: modul în care este perceput situl prin intermediul tuturor simţurilor: văz, auz, simţul olfactiv si gustativ, simţul tactil. Instrumente de lucru: observaţie si percepţie proprie prin experimentarea directă a sitului.
  10.  Analiza cadrului construit trecut şi actual; analiza tipologiilor tradiţionale locale de locuire, analiza construcţiilor prezente de la faţa locului; analiza se referă atât la tehnici de construire,  la modalităţi de ocupare a terenului, cât şi la organizări spaţiale în cadrul satului; instrumente de lucru: documentare , desen şi observaţie directă  în sit şi in localităţile învecinate, interviu.
  11. Analiza fenomenului socio-economic ce a generat transformarea localităţii de-a lungul timpului, analiza fenomenului de depopulare si de recoagulare a comunitatii; instrumente de lucru: documentare, observaţie directă, interviu.
  12. Analiza antropologica.

F

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

1,000 Little Hammers

Contextual Library

arhitectura5tm

atelier proiectare an 5 F.A.U.T.

I TM

Pagina anului 1 de la Facultatea de Arhitectura Timisoara

%d blogeri au apreciat: