ANUL UNIVERSITAR 2012-2013

TEMA S1/1 >>> PEISAJ. COMUNITATE. LOCUIRE.

În contextul demografic şi economic al României contemporane, extinderea peisajului periferiei urbane nu mai estesuste nabilă. Revigorarea şi reinventarea comunităţilor existente ar putea fi una dintre viitoarele mijloace de acţiune către o societate echilibrată.
În acest an semestrul întâi va presupune un proces continuu concentrat asupra următoarelor layere de studiu:
– un cadru construit abandonat, din mediul rural – satul Nădaş, comuna Herneacova, jud. Timiş
– un peisaj deluros, ce în ultimii ani a recucerit aproape complet fostul cadru antropic
– o mică comunitate de “fii ai satului” ce încearcă să readucă la viaţă vechi amintiri ale căminului pierdut

TEMA:
Pornind la la harta întocmită de comunitatea actuală a localităţii (ataşată mai jos) se va delimita un teritoriu relevant de studiu, de către grupele de lucru. Această hartă va servi şi drept colecţie de puncte de interes, şi drept traseu de bază.

Folosind acest teritoriu, se va efectua o analiză complexă concentrată, pe rând, pe următoarele aspecte:
1. GEOGRAFIE/PEISAJ: aspectele obiective (topografie, hidrografie, climă, vegetaţie, orientare, faună, infrastructură, etc.) şi cele subiective (percepţia peisajului, evenimentele din cadrul acestuia şi modul în care acestea afectează umanul) ale teritoriului studiat.
2. MEDIU CONSTRUIT: cum s-a locuit în mod tradiţional în aceste locuri, cum a fost afectată locuirea de evenimentele ce ţin de istorie, geografie, fenomene naturale, sociale, economice, culturale, şi cum se locuieşte în prezent.
3. SOCIAL/ECONOMIC: contextul lărgit din care face parte această comunitate; Pârghiile ce au dus la formarea, viaţa şi destrămarea sa, precum şi cele care au dus la recristalizarea ce are loc în prezent. Adunarea de material pentru fundamentarea unei strategii posibile de susţinere a coagulării comunităţii nadăşene.
Se va lucra în echipe de câte 10-15 studenţi, coordonate de către un singur îndrumător. (jumătate de grupă de atelier)

SCOP:
La finalul analizei se va actualiza/reinventa traseul propus de comunitate, astfel încât acesta să descrie în cel mai bun mod posibil teritoriul studiat. Traseul va fi unul singur pentru fiecare grupă de atelier (doi îndrumători, 20-30 studenţi).
Locuirea este rezultatul suprapunerii unor condiţii (demografice, sociale, economice, culturale, geografice, climaterice, tehnologice,etc. ) complexe. Înţelegerea acestor condiţii şi a modului în care acestea se împletesc şi se răsucesc până se ajunge la producerea efectivă a unei locuinţe este scopul acestui exerciţiu.
Concret, se va urmări cunoaşterea şi înţelegerea următoarelor aspecte:
1. Teritoriu.
2. Peisaj.
3. Comunitate.
4. Traseul ca mijloc de prezentare a teritoriului, a peisajului, a comunităţii şi a legăturilor subtile dintre acestea.

CRITERII DE EVALUARE:
CAPACITATEA DE A ANALIZA CRITIC, CONSTRUCTIV – de a identifica, înţelege şi prelucra datele extrase din sit.
CAPACITATEA DE A COMUNICA – de a explica şi susţine propriile idei/concluzii, precum şi de a asculta şi înţelege materialele prezentate de alţi colegi sau de cadrele didactice.
CAPACITATEA DE A COLABORA – lucrul în echipă, dezbaterile dintre echipe, spiritul de iniţiativă.
CAPACITATEA DE A CONŞTIENTIZA CONTEXTUL – atât la nivel micro (exclusiv ceea ce se întâmplă pe sit), cât şi la nivel macro(evenimentele ce au dus la formarea contextului actual)
CAPACITATEA DE A CERCETA – investigarea de materiale relevante, atât din domeniul arhitecturii cât şi din domenii conexe, ca sistem de lucru pentru a ajunge la o soluţie înrădăcinată în context şi contemporaneitate.
CAPACITATEA DE A EVOLUA – de a-şi înţelege şi asuma rolul individual în cadrul acestui exerciţiu, şi de a-l folosi ca treaptă pe scara evoluţiei profesionale.

PREDARE:
Predarea va avea loc luni, 22 octombrie 2012, şi va cuprinde următoarele:
– un material de prezentare a concluziilor analizei, sub forma unui booklet – A4, maxim 30 pagini.
– o prezentare publică în cadrul grupei sau al anului – formatul prezentării va fi la latitudinea studenţilor, cu menţiunea ca acesta trebuie să fie concludent atât pentru sit cât şi pentru munca depusă + trebuie să fie înţeles de restul colegilor
– un TRASEU. Forma în care acest traseu este prezentat va fi la latitudinea fiecărei echipe (hartă turistică, parcurs pe sit, video, planşă de prezentare etc.)
Scara materialelor de lucru va fi la alegerea fiecărei grupe în parte

TEMA1– link către fişierul PDF

NADĂŞ – link către harta întocmită de comunitate

NADĂŞ_TRASEU – link către harta cu traseul propus de comunitate

 

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

1,000 Little Hammers

Contextual Library

arhitectura5tm

atelier proiectare an 5 F.A.U.T.

I TM

Pagina anului 1 de la Facultatea de Arhitectura Timisoara

%d blogeri au apreciat: