Începând de astăzi migrăm pe blogul nou! Toate informațiile semestrului I. 2015-2016 și ale activității anilor precedenți le puteți găsi în continuare pe acest blog.

Urmăriți activitatea generală a semestrului 2 + postările grupei B (și nu numai!) aici

> https://arhitectura2tm2016.wordpress.com/ <

Pentru a nu rata postări importante din cadrul procesului didactic, înscrieți-vă mailul la secțiunea „urmărește-ne activitatea” de pe pagina principală.

………………………………………………………………………………………………………………………

Predare digitala – Dropbox

Realizam un apel pentru completarea pachetului de predari digitale: va rugam sa uploadati in cel mai scurt timp toate plansele temelor semestrului I. + fotografii ale machetelor. O selectie a acestora va fi utilizata pentru prezentarea activitatii din acest semestru si planse fotografiate calitativ / formate finale realizate pe calculator ne vor favoriza si ajuta sa descriem activitatea acestui semestru si rezultatele lui. Multumim!

………………………………………………………………………………………………………………………

Refaceri, 19.01.2016

Vă atașăm notele obținute după refaceri: CATALOG GENERAL_AN II_2015_2016 – GRUPA B

Echipa Legan-Maciulschi este singura care nu a completat formularul de feedback pentru colegi! Vă rugăm să îl completați, pentru a putea  publica rezultatele. Mulțumim!

………………………………………………………………………………………………………………………

Atelier, 12.01.2016

Va invitam pe toti la evenimentul de incheiere a semestrului care va contine prezentarea Atlas Concorde, sustinerile colegilor si premierea (atentie! a mai multor proiecte decat doar a celor care sustin, deci contam pe prezenta voastra).

La finalul acestui eveniment, ne vom reuni in cadrul atelierului grupei B pentru o scurta intalnire de final de semestru.

………………………………………………………………………………………………………………………

Susțineri T4_S1, 5-8.01.2016

Vă felicităm pentru finalizarea celui mai detaliat proiect al semestrului, dar și pentru implicarea din cadrul tuturor celorlalte proiecte!

În cadrul săptămânii de susțineri vom discuta pe materialul predat, căutând să realizăm cât am evoluat în cadrul semestrului, dar și să conștientizăm ce mai avem de învățat, la ce să fim atenți la proiectele următoare, ce greșeli să corectăm și evităm.

Fiecare student va da un feedback de evaluare a colegilor săi folosind următorul > formular < (chiar dacă observațiile sunt din partea echipei, pentru o mai bună organizare, vă rugăm să completați formularul nominal. de-asemenea, vă rugăm să transformați notele 1-20 în 1-10 conform formularului. mulțumim)

Anunțuri importante:

> Vineri, 8.01.2016, vor începe susținerile (și implicit Atelierul de Proiectare), în cadrul grupei B, la ora 16:00

>Dropbox: fiecare echipă va uploada fotografii sugestive (atenție la încadrare, fundal neutru, claritate, contrast etc.) cu macheta temei T4_S1

> Dropbox: formatul digital poate fi îmbunătățit prin intermediul fotografiilor de o calitate mai bună (cum ați sugerat), dar ele nu vor înlocui predarea făcută înainte de vacanță (rămân ambele pachete de planșe denumite diferit)

>Dropbox: pozele de la susțineri vor fi uploadate în folderul aferent fiecărui proiect

*recomandare: Seri(i)le D’arc – concursuri studențești

………………………………………………………………………………………………………………………

Atelier T4_S1, 15.12.2015

Vom discuta pe LAYOUT și (RE)PREZENTARE a proiectului. Pentru aceasta, toate piesele ce definesc proiectul (vezi cerintele din tema / enumeratia de mai jos) vor fi finalizate si inserate intr-o strategie de prezentare a proiectului in planse (idei de asezare, cromatica, modalitati de reprezentare, exemple de planse sugestive etc.)

*recomandare: https://www.facebook.com/Architecture-Presentation-Boards-539582402754797/
http://www.firstinarchitecture.co.uk/architecture-presentation-board-tips/


*bonus: http://thisarchitecturelife.tumblr.com/ 😛

………………………………………………………………………………………………………………………

 Atelier T4_S1, 11.12.2015

Corecturile se vor face doar pe proiectele reprezentate prin toate piesele cerute in temă! Pentru o cât mai bună înțelegere a stadiului final al proiectului vom discuta pe:

  • plan de situație 1:200 (accese, amplasamentul ambelor case – fațada a 5-a și umbrele lăsate de ea + cote de nivel -, zone comune/proprii, grădini, vegetație propusă, amenajare, activități etc.)
  • planul complet al parterului cu cele 2 case și toate zonele comune și proprii amenajate 1:100
  • planurile tuturor nivelurilor (grosimi de linii, pereți vs. vitraje, spații/locuri/camere având mobilier propus și elemente specifice lor, specifice curții, spațiilor interioare și relațiilor cu cele exterioare) 1:100
  • 2 secțiuni caracteristice 1:100 (obligatoriu una prin scară – daca aceasta există; atenție la relația cu terenul, la grosimi de linii, goluri, elemente secționate, mobilier, cote generale etc.)
  • 2 fațade caracteristice (obligatoriu una este cea a accesului – limbaj formal, volumetric, proporții, materialități, texturi, culori, cote) 1:100
  • perspective interioare, exterioare, secțiuni perspective, studii foto în machetă, colaje, imagini de atmosferă etc. ce surprind integrarea în context, relațiile dintre cele 2 case, dintre spațiile interioare, dintre ele si cele exterioare etc.
  • ideile principale ale textului argumentativ (concluziile privind analiza contextului, strategia, conceptul, materializarea obiectivelor prin proiect etc.)
  • orice alte piese ce îmbunătățesc înțelegerea/reprezentarea proiectului

*bonus: http://www.firstinarchitecture.co.uk/architecture-presentation-board-tips/

Multumim colegilor din anul III pentru prezentarea proiectelor lor: Eliza Bistrian & Adrian Bancos, Alex Barna & Mihai Ardelean:

 

………………………………………………………………………………………………………………………

Atelier T4_S1, 8.12.2015

Vom discuta pe proiectele aflate într-un stadiu avansat, la nivel de volumetrie şi planimetrie la scara cerută în temă pentru predare.

Instrumentele de lucru sunt: plan de situație cu figurarea acceselor, a amplasamentului ambelor case, a zonelor comune/proprii, grădini, vegetație propusă etc., toate planurile caselor la scară, secţiuni prin zonele caracteristice, schiţe volumetrice şi de faţadă, machete de studiu, perspective interioare şi exterioare, exemple de arhitectură și bună practică pe direcția aleasă și orice alte piese care ajută la definirea proiectului – TOATE DECIZIILE având la bază strategia comună şi conceptul propus!

Vom avea marți 4 invitați surpriză la atelier! 🙂

*bonus: http://www.archdaily.com/777991/archiposters-feature-minimalist-representations-of-contemporary-architecture

………………………………………………………………………………………………………………………

Atelier T4_S1, 4.12.2015

Discuţia de vineri se va baza pe:

  1. Analiza finală şi macheta sitului + Concluzii ale tuturor subgrupelor privind studiul realizat
  • Instrumente de lucru: scheme pe plan, schiţe cu elemente importante indicate, însorire, zone favorabile/nefavorabile, accese, descrieri etc.
  1. Strategia de operare cu sitului si conceptul ansamblului fiecărei subgrupe (conform structurii enunţate mai jos, la exerciţiul anterior)
  • Instrumente de lucru: scheme pe plan, accese, zone comune/zone ocupate de locuinţa personală, terase comune/grădini, terase, zone funcţionale personale, schema de însorire a sitului > amplasarea spaţiilor, relaţiile interior-exterior şi viceversa, documentaţie aferentă strategiei, conceptului, direcţiei alese: exemple de arhitectură relevante etc.
  1. Schemă funcţională a ansamblului (vizibile spaţiile locuinţei personale şi cele comune), bazată pe studiul de gabarite necesare, al profilului beneficiarului, al sitului etc.

T3_S1 – GRUPA B 2015-2016 (note pdf)

*bonus:

………………………………………………………………………………………………………………………

Atelier T4_S1, 20.11.2015

Discuţiile se vor purta în baza studiului pregătit pe tematici/subgrupe.

Apoi, va avea loc prezentarea restantă a caselor din Timişoara  (plimbarea de studiu propusă), analizate în 30.10.

*bonus: http://www.archdaily.com/tag/gifs

………………………………………………………………………………………………………………………

Vizită sit T4_S1, 17.11.2015

După vizita de studiu, grupa B se va reuni la facultate pentru a concluziona care sunt caracteristicile identificate ale sitului prin intermediul unor exerciţii interactive, şi a creiona direcţiile principale de studiu.

Apoi, va avea loc prezentarea restantă a caselor din Timişoara  (plimbarea de studiu propusă), analizate în 30.10.

………………………………………………………………………………………………………………………

Atelier T3_S1, 10.11.2015

În cadrul atelierului, vor avea loc susţinerile T3_S1 în baza materialului predat (atenţie! predarea digitală se încheie marţi la ora 16:00); se predau temporar şi caietele de studiu. Susţinerea va trebui documentată cu fotografii (vă rugăm să găsiţi soluţii pentru a putea avea şi câteva imagini din timpul susţinerilor).

Observaţiile şi impresiile colegilor pentru T2_S1 le puteţi găsi aici:  T2_S1 – feedback colegi

………………………………………………………………………………………………………………………

Atelier T3_S1, 30.10.2015

A. Plimbare de studiu

Propunem un scurt exercitiu de analiza arhitecturala a caselor propuse aici.  Va rugam sa va impartiti in asa fel incat sa nu se repete proiectele si sa fie alese doar locuinte.

Pentru vineri, fiecare grupa/student va pregati o plansa A4 de prezentare, cu schite si observatii de la fata locului, in care sunt evidentiate integrarea in context, accesele, golurile, operatiile volumetrice, materialele etc. Ea va fi dublata de o plansa A4 printata, cu informatiile publice (piese tehnice, imagini, descriere, schite conceptuale etc.). Spor! 🙂

B. T3_S1

Structura pe care o urmarim in continuarea exercitiului (pentru vineri finalizam punctele 1-4 si continuam cu 5) este urmatoarea (bazata pe cursul de Scenografie, arh. Andrei Racolta):

1. Cercetarea/documentarea/studiul/analiza
– date despre amplasament / analiză istorică / resurse filologice (cursuri, Neufert, normative, cultură generală etc.) bibliografice, exemple de bună practică, specialişti, mărturii ale locuitorilor etc.

1.1 Vizibil

– aspectul limitelor, regulile urbanistice, geometrice etc. (~desfăşurate stradale, planuri de călcare);
– studiul deschiderilor vizuale / de perceptie de pe sit, catre exterior
– golurile din faţade, proportia plin-gol;
– inventarul culorilor, al materialităţii şi texturilor limitelor (materiale folosite pentru faţade, acoperişuri, planul de călcare);
– inventarul acceselor dintre limite (porţile caselor, porţile împrejmuirilor, aliniament/retrageri etc.);
– studiul de lumină al parcelei si zonei invecinate;
– cartografierea vegetaţiei;
– intensitatea mişcării şi dinamica din spaţiul urban (cartografierea circulaţiei pietonale şi auto);
– harta locurilor ce plac şi a locurilor ce displac din spaţial urban dat;
– concluziile privind elementele permanente si valoroase la care ar trebui sa se raporteze noua insertie;
– mozaicul impresiilor personale (fiecare student contribuie cu o imagine personală de ansamblu sau de detaliu a unui aspect al sitului ce a lăsat o impresie semnificativă asupra sa) etc.

1.2. Invizibil

– istoricul locului, ;
– tipologii şi pattern-uri (elemente ale mediului construit sau social ce se repetă şi care, prin preluări succesive dau substanţa valoroasă a contextului);
– indici şi parametri (POT, CUT, regim de înălţime);
– cartografierea modurilor de ocupare a terenurilor (spaţiu construit-spaţiu neconstruit, morfologie, ţesut);
– cartografierea spaţiului verde/spaţiului neconstruit sau spaţiului mineral, respectiv a functiunilor;
– cartografierea spaţiului public/spaţiului privat etc.

– identificarea actanților şi a constrângerilor: beneficiarii principali (si secundari), caracteristicile pregnante ale zonei si concluziile analizei de sit
– definirea scopului (dincolo de cel enuntat in tema sau in completarea aceluia)

_instrumente de lucru: schite, scheme, concluzii enuntate prin text, fotografii de pe sit, analiza pe plan de situatie, perspective etc.

2. Strategia
– legătura dintre tema dată şi elementele descoperite în cadrul studiului, prin ierarhizarea următorilor paşi şi stabilirea priorităților

_instrument de lucru: o fraza scrisa / schema strategica

3. Conceptul
– interpretarea temei şi a cerințelor într-o manieră abstractă duce la propunerea unei idei principale ce apoi reformulează tema şi propune soluții prin intermediul unui limbaj propriu

_instrumente de lucru: schite conceptuale (sau o imagine, un sunet, o idee etc.) + o propozitie/constructie de cateva cuvinte  

4. Metodologia
– categoriile de intervenție utilizate conform strategiei, pentru atingerea scopului, prin prisma conceptului – ele vor fi dependente de context!

_instrumente de lucru: concluzii enuntate / scheme 

5. Proiectul propriu-zis

_instrumente de lucru:
– plan de situaţie  (scara 1: 200) (cuprinde o porțiune semnificativă din spațiul încojurător existent)
– plan parter mobilat cu amenajarea accesului si a relației cu strada (scara 1:100)
– planurile mobilate ale tuturor nivelurilor,  (scara 1:100)
– minim 2 secţiuni dintre care obligatoriu una dintre ele conține scara, (scara 1:100)
– fatadele est și nord, scara (1:100)
– o perspectivă exterioară, de la nivelul ochiului dinspre acces
– macheta de studiu
-orice altă piesă considerată necesară pentru explicitarea soluției
– text descriptiv, maxim 300 de cuvinte

(6. Implementarea/realizarea//urmărirea execuției + 7. Utilizarea de către beneficiari)

………………………………………………………………………………………………………………………

Feedback T2_S1

Notele de mai jos reflectă: evoluţia / proiectul final / media:

Ghertan Andrei & Manu Horatiu – 6/6/6
Mihuţ Sorin & Gribincea Paul – 9,5/9,5/9,5
Junc Ioana & Murdeală Mădălina – 7,5/7/7,25
Moise Diana & Florei Oana – 9/9/9
Maciulschi Daiana & Ivan Leontin – 10/10/10
Micoroi Aurelia & Al-amine Janan – 8/7,5/7,75
Evi Ionuţ & Frunză Florin – 9,5/9,5/9,5
Legan Anastasia & Marian Nicoleta – 8,5/9/8,75
Ghiorghe Valeriu & Manole Roxana – 7,5/7,5/7,5
Martinesic Andrijana & Moldovan Mihaela – 8/8/8

………………………………………………………………………………………………………………………

Atelier T2_S1, marţi, 20.10.2015

În urma corecturilor,  s-au conturat conceptele şi direcţiile proiectelor voastre. Marţi discutăm pe propunerea propriu-zisă, reprezentată prin  machetă de studiu (obligatorie!), schiţe conceptuale, schițe de  planuri, secţiuni (perspective), bandă desenată ce descrie succesiunea spaţiilor / a locurilor, perspective interioare, colaje cu vederile înspre exterior etc.

Referințele amintite:
http://www.guggenheim.org/new-york/collections/collection-online/artists/1377
http://www.archdaily.com/7484/house-n-sou-fujimoto și http://www.archdaily.com/230533/house-na-sou-fujimoto-architects
http://www.archdaily.com/13358/the-therme-vals
http://www.dezeen.com/2011/09/09/reading-between-the-lines-by-gijs-van-vaerenbergh/

………………………………………………………………………………………………………………………

Atelier T2_S1, vineri, 16.10.2015

Discuțiile se vor axa pe următoarele elemente:

  • analiza sitului, a vederilor, a zonei favorabile/nefavorabile, a caracteristicilor lui în funcție de momentul zilei și lumina naturală
  • activitățile propuse (nu mai mult de 5), timeline-ul acestora, necesitățile dimensionale și poetica spațială, elementele atmosferei propuse: lumina -directă, indirectă, filtrată-, mişcarea soarelui şi felurile în care aceasta defineşte spațiul interior şi creează locuri, relațiile fizice/vizuale interior-exteriormaterialitatea, texturile, experimentarea spațiului la scară umană, gradientul semi-public – privat, închiderile versus deschiderile către exterior în funcție de peisaj, de soare, de activitatea din acel loc…
  • reprezentarea soluției trebuie să pună în valoare cel mai bine proiectul (instrumente de lucru: scheme, schițe, benzi desenate, machete, perspective interioare etc.); aceasta va pune în valoare: spațiul interior, relațiile dintre activitățile propuse și locurile create, relațiile vizuale interior-exterior, relațiile locurilor interioare cu peisajul, punctele cardinale, lumina naturală, modul de experimentare a spațiului interior în funcție de scara umană, materialitățile folosite și atmosfera creată.
  • sintetizarea informațiilor legate de locuire (în special a celei din perioada de timp propusă) din Neufert – Manualul arhitectului (https://www.scribd.com/doc/240677184/Neufert), și Raumpilot Wohnen (https://www.scribd.com/doc/145742038/Raumpilot-Wohnen)

*recomandare: lectură despre simțuri 

………………………………………………………………………………………………………………………

Atelier T2_S1, marți, 13.10.2015

1. Vom începe tema 2 cu o introspecție: ce definește locul personal al fiecăruia dintre voi? Ce trăsături unice are (spațiale, temporale, de detaliu, de semnificație, vizuale, auditive, senzoriale etc.)? De ce activități se leagă și care este scenariul de utilizare / de locuire?

Aceste întrebări personale, posibile răspunsuri, observații, concluzii si decizii luate privind conceptul locului personal propus vor fi sintetizate într-un eseu (/ compunere / schemă a ideilor principale / descriere / narațiune / dialog / poezie etc. 🙂 ) uploadat pe Dropbox până marți, 13.10, ora 16:00; pe marginea acestor lucrări scrise vom discuta în cadrul atelierului. Recomandăm ca ele să fie susținute de piese desenate, scheme, schițe conceptuale etc.

2. Propunem un exercițiu de lucru în echipă: lectură comună și discuții pe marginea operei Poetica spațiului:  http://we.tl/NVEhLhB8Yr (pdf) de Gaston Bachelard.

Studiul bibliografic (de selectat idei principale + citate semnificative pentru marți) se va face prin contribuția fiecărei echipe în parte, după cum urmează:

  • Cap. I. Casa de la pivniţă la pod. Sensul colibei – prima jumătate: Evi Ionuţ si Florei Laura // a doua jumătate: Frunză Florin şi Gherţan Andrei
  • Cap. II. Casă şi Univers – prima jumătate: Ghiorghe Valeriu şi Gribincea Paul // a doua jumătate: Ivan Leontin şi Junc Ioana
  • Cap. IV. Cuibul  –  Legan Anastasia şi Maciulschi Daiana
  • Cap. V. Cochilia Manolec Roxana şi Manu Horaţiu
  • Cap. VI. Colţurile – prima jumătate: Marian Nicoleta şi Martinesic Andrijana // a doua jumătate: Micoroi Aurelia şi Mihuţ Sorin
  • Cap. VIII. Imensitatea intimă – prima jumătate: Moise Diana şi Moldovan Mihaela // a doua jumătate: Munteanu Mihai şi Murdeală Mădălina
  • Cap. IX. Dialectica lui afară şi înăuntru – prima jumătate: Al-Amine Janan şi Neacşu David // a doua jumătate: voluntari

3. Marți se vor definitiva echipele pentru T2_S1 – vă rugăm să pregătiți o listă cu subgrupele în care vă veți organiza.

………………………………………………………………………………………………………………………

T1_S1 :: feedback

Am apreciat analizele care au studiat modalitățile de naștere a spațiului interior/exterior și a locurilor din casă din mai multe puncte de vedere: localizare, traseu, compoziție, relații exterior-interior și interior-exterior, raport plin-gol, public-privat, servit-servant, relații vizuale, limite, modalități de operare cu volumele, materialitate, texturi, structură, detalii etc. De-asemenea, concluziile relevante rezultate din studiul aprofundat, dincolo de ceea ce este perceptibil la prima vedere, au fost apreciate. Atenție însă, la neclaritățile apărute privind schema funcțională si spațiile servite-servante!

  1. Florin D. + Valeriu Gh. – B
  2. Mădălina D. + Laura F. – FB
  3. Liza D. + Aurelia M. + Janan A. – FB+
  4. Ștefania D. + Daiana M. – FB+
  5. Irina D. + Nicoleta M. – B/FB
  6. Avraam D. + Ionuț E. – B
  7. Florin F. + Leontin I. – B+
  8. Andrei Gh. + Horațiu M. – S
  9. Paul G. + Robert M. – FB-
  10. Ioana J. + Roxana M. – B-

Invităm subgrupele care nu au uploadat analiza pe Dropbox să o facă până marți, 13.10, ora 16:00 (atenție la viitoarele termene de predare! Ele vor coincide cu predarea fizică a materialului!)

………………………………………………………………………………………………………………………

ANUL UNIVERSITAR 2015-2016 – semestrul I.

Îndrumători: Ana Branea, Alma Preda

T1_S1 ::  EXERCIŢIU DE ANALIZĂ A UNUI EXEMPLU DE ARHITECTURĂ

Organizarea orientativă a analizei și direcțiile posibile de cercetare (pot varia în funcție de fiecare proiect în parte și de direcția principală de abordare aleasă de fiecare subgrupă):

I. Piesele proiectului

I.1. Datele de identificare ale proiectului (numele clădirii, arhitectul, conceptul, amplasamentul, anul construcției, suprafața, idei principale referitoare la caracteristicile sitului, ale beneficiarilor, ale stilului lor de viață etc.)

I.2. Piesele tehnice ale proiectului (planuri de încadrare/situație, planurile tuturor nivelurilor, secțiuni, fațade, detalii etc.)

I.3. Piese ce completează înțelegerea proiectului (randări, fotografii de exterior, de interior, machete, schițe conceptuale ale autorului, scheme, infografice etc.)

II. Analiza și interpretarea proiectului

Recomandăm analizarea exemplului de arhitectură de la scară macro la micro, începând cu integrarea sa în context, apropierea succesivă și experimentarea parcursului, aparatul de intrare, mecanismul interior prin funcționalitate și amplasarea spațiilor în raport cu punctele cardinale, caracteristicile lor, structura casei în raport cu spațiile, materialitatea, texturile. Aceste capitole trebuie finalizate prin observații constructive și concluzii.

– situl, dimensiunile, caracteristicile și orientarea sa

– contextul, relația volumului cu situl, limitele, relațiile vizuale, prezența și valorificarea peisajului și a elementelor naturale

– apropierea de casă, traseul în raport cu cadrul natural și contextul, accesul

– volumetrie, metode de operare cu volumul, axe de compoziție, rapoarte și proporții, relația plin-gol, cer-pământ

– spațiile interioare în raport cu punctele cardinale (studiu de lumină), caracteristicile sitului și puncte de perspectivă interesante, relațiile exterior-interiori și interior-exterior, dar și cele dintre spații, ierarhia spațială, circulațiile interioare, caracteristicile spațiilor interioare (dimensiuni, proporții, tipuri de goluri și relații cu exteriorul, materialitate și texturi etc.), schema funcțională, spațiile de zi – de noapte, spațiile publice – private, spațiile servite – servante

– structură, închideri, delimitare spațială, materialitate, texturi, detalii

Reprezentarea acestor observații se poate face utilizând diverse tehnici și elemente: desene, schițe conceptuale, scheme, imagini, text descriptiv, observații schițate, infografice etc.

Modalitatea de reprezentare aleasă pentru mapa finală trebuie să pună cel mai bine în valoare cercetarea și concluziile, și să contureze conceptul abordării analizei (punând accentul pe conţinut!) – fiecare tema se va finaliza prin observaţii constructive şi concluzii.

………………………………………………………………………………………………………………………

10 places to watch Architecture/Design Lectures Online : http://www.arch2o.com/10-places-to-watch-architecturedesign-lectures-online/

SEMESTRUL II, GRUPA B ,

Va atasam notele de la predarea finala proiect de la CASA. In catalogul final pe Semestrul II, aceste note vor fi completate de notele de la predarea intermediara si de la predarea exercitiului in curs.

Note CASA_2015

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Asa cum am discutat ieri la atelier

acestea sunt referintele si ne asteptam la cel putin asa … 🙂 SPOR

-https://ro.pinterest.com/explore/architectural-presentation/

-https://ro.pinterest.com/explore/presentation-boards/

-https://ro.pinterest.com/explore/presentation-boards/


Tema de reflectie

timp-trecere-poarta-simbol-ciclu-peisaj-compozitie-ritm-functiuni si locuri- limitat a spatiului-privat/public in unicitatea caminului-succesiune de limite-secventialitate spatiala-factor de scara-micro/macro…

https://www.youtube.com/watch?v=SXCXHed3GC8

cel putin primele 9 minute

VIZIONARE PLACUTA


T2_S2 – CASA

Pentru desfășurarea atelierului de marți 09.03.2015, vă rugăm:

– să citiți/ recitiți tema concursului și să pregătiți întrebări;

– să colectați și să sistematizați fotografiile de pe sit, realizate de întreaga grupă și să le centralizați pe un laptop sau pe un stick;

– să selectați cateva fotografii relevante de pe sit, pe care sa le printați pe format A4. Informativ, ar trebui să rezulte aprox. 9 fotografii (câte o fotografie per grupă), care să nu se repete;

– să sistematizați analiza de pe sit;

– să vă aduceți materiale pentru a putea lucra în timpul orelor de atelier.

De asemenea, am avea rugămintea ca, de acum încolo, consultarea periodică a blogului pentru grupa B sa devină o obișnuință, fiind modalitatea prin care vă vom comunica diverse infomații utile pentru atelierul de proiectare.

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

biblio http://www.numen.eu/home/news/

semestrul II  ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

between the lines :  : ‘Architects don’t invent anything; they transform reality.’

semestrul I  ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Pentru studierea aparatului de acces, va propunem cateva studii:

http://www.archdaily.com/538733/villa-rotonda-bedaux-de-brouwer-architects/

http://www.archdaily.com/534416/pino-street-house-oscar-gutierrez/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

T3_S1 – Desfășurarea atelierelor – Piese necesare la corecturi

          21.XI – Vineri      – SCC + M1 + PE + PI + DN + PS + PAP + P + S (ultimele trei pot avea altă scară decât cea din legendă)

          25.XI – Marți       – SCC + M1 + PE + PI + PS + PAP + P + S + F (fatadele pot avea altă scară decât cea din legendă) + DE

          28.XI – Vineri      – SCC + M1 + PE + PI + PS + PAP + P + S + F (fatadele pot avea altă scară decât cea din legendă)

           2.XII – Marți        – M1 + PE + PI + PS + PAP + P + S + F

           5.XII – Vineri       – M1 + PE + PI + PS + PAP + P + S + F + DMT

           9.XII – Marți        – T + PS + PPA + P + S + F

12.XII – Vineri      – M2 (gata) + planșe – reprezentare și redactare

Legenda:

      • Plan de situatie, scara 1:200 – PS
      • Plan de ansamblu al parterului, scara 1:100 – PAP
      • Planurile tuturor nivelelor, scara 1:100 – P
      • Sectiuni (minim 2), scara 1:100 – S
      • Fatade (minim 2), scara 1:100 – F
      • Macheta, cu zonele comune, scara 1:100 – M1   –   (macheta suport va avea materializat pe langa topografia terenului si : drumurile, sistemul hidrografic, digurile, vegetatia medie si inalta, limitele parcelei, elemente construite de pe teren, vecinatatile construite )
      • Macheta (cuplabila cu vecinul), scara 1:50 – M2
      • Text argumentativ – T
      • Scenariu comun + concept – SCC
      • Perspective exterioare – PE
      • Perspective interioare – PI
      • Documentare – gabarite/ ergonomie (Neufert, Raumpilot etc) – DN
      • Documentare materiale si tehnologie – DMT
      • Documentare – exemplificari, concept, locuire etc – DE

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Un sistem de diagrame interesant, poate o baza plecare spre definirea „conceptului”:

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

19 Things To Know Before Starting Architecture School

http://www.arch2o.com/19-things-to-know-before-starting-architecture-school/


Norman Forster – How to start an architectural project


………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Un proiect de analizat în detaliu:

http://www.archdaily.com/516205/sancaklar-mosque-emre-arolat-architects/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

T2.2_S1 – Desfășurare atelier 24.10.2014

După cum am discutat la întâlnirea precedentă, vineri, în cadrul atelierului, se vor realiza corecturi cu următoarele piese obligatorii:

– Plan de situație – pe care vă rugăm să marcați amprenta spațiilor interioare

– Planuri și Secțiuni – câte e nevoie pentru înțelegerea ambelor spații și a legăturii dintre ele

– Perspective interioare

– Materialitate/ textură – specificată pe piesele desenate, dar și exemplificată prin imagini documentare

– Machete negativ

– Studiu de lumină

– Scenariile de funcționare, conceptul și caracterul spațiilor si a legăturii dintre ele – prezentate sub formă de schemă.

Spor la lucru!

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

simplu …  – http://ed.ted.com/featured/WAvfFeGw

8 Must-See

http://architizer.com/blog/8-must-see-ted-talks-for-architects/

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

T2_S1, 13.10.2014

Mai jos, un exemplu elocvent de conștientizare a spațiului interior, fără focalizare în exterior.

si in acelasi timp si o „reflexie” asupra planului pe care ne miscam in spatiu : http://www.archello.com/en/collection/elements-architecture-floor

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

ANUL UNIVERSITAR 2014-2015, SEMESTRUL I

Îndrumători: arh. Daniela Negrișanu, arh. Răzvan Oprița

T2_S1, 12.10.2014

Vă rugăm ca începând de Marți, 14.10.2014, să vă prezentați la corectură cu fișa individuală de corectură, care se poate descărca de pe blog. Ea conține pe verso și regulamentul anului, pe care vă recomandăm să îl parcurgeți.

Detalii privind prezentarea de Marți, 14.10.2014:

– încă o dată atenție la realizarea locului. Și atenție să nu aveți două spații. Totul contează în ceea ce concepeți. Totul are sens- materialitatea, textura, lumina, relațiile generate, senzațiile, percepțiile – toate concură (sau pot concura) în generarea locului. Încercați, acum că ați înaintat cu soluția, să vă amintiți prima schemă realizată împreună la tablă și să va evaluați/ reevaluați prin prisma celor discutate atunci. Daca vreunul dintre voi a facut o poză la scheme, îl rugăm să le faca publice;

– așa cum am discutat la atelier, gândiți-vă care este tehnica reprezentativă pentru conceptul și soluția voastră, a fiecăruia. Încurajăm machetele, schițele, benzile desenate, chiar și prezentările media;

– documentarea pe care ați realizat-o pentru acest exercițiu va fi inserată în caietul de studiu, cu care vă rugăm să vă prezentați. Nu uitați de Neufert (https://www.scribd.com/doc/240677184/Neufert), de Raumpilot Wohnen (https://www.scribd.com/doc/145742038/Raumpilot-Wohnen) și de exemple personalizate;

– nu uitați că puteți avea maxim trei subzone funcționale;

– în timpul atelierului veți mai avea timp să lucrați. Prezentările vor fi realizate în ultima parte a atelierului.

Spor la lucru!

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Pentru detalii si materialitate va recomandam revista Detail – o puteti cauta in format pdf

http://www.detail-online.com/archive/

Cateva numere sunt de gasit si aici: http://www.pdfmagazines.org/magazines/architecture/

spor la detalii!

*************************************************************************************************************************************

La corectura de marti, 23.04.2013 se poate inscrie orice student din grupa B sau restantier inscris la aceasta grupa. Inscrierea se va face pe o lista comuna, la inceputul sedintei de atelier, pana la ora 16, 15.

Totodata, va rugam sa va puneti la punct fisa de corectura (aveti grija sa va recuperati notarea in fisa a tuturor corecturilor efectuate in timpul semestrului, daca cumva nu ati prezentat fisa indrumatorului la inceputul corecturilor). Predarea acesteia odata cu predarea finala a proiectului va fi obligatorie, iar nepredarea va atrage nepromovarea la activitatea „Proiectare”.

Piesele necesare corecturii de marti, 23.04.2013:

-fisa de corectura

-macheta de studiu 1:100

–  plan de situaţie, scara 1:500 cu amenajarea spaţiului exterior al clădirii;
– planurile tuturor nivelurilor, scara 1:100;
– două secţiuni (longitudinală+transversală), scara 1:100; in aceste sectiuni
– faţada orientată spre strada Cuza Vodă
– faţada orientată spre strada Tineretului,
– perspective de interior şi exterior cu redarea atmosferei casei, schiţe concept;
__

Corecturi planificate pentru vineri, 19.04.2013

se va discuta cu precădere despre materialitatea casei, atmosfera, lumină, faţade, calcane, curte

1.Dogar Vlad

2. Dracea Elvis

3. Ghita Carina

4. Iacobescu Ana

5. Jichici Manuela

6. Jurca Liviu

7. Luca Alex

8.Luca Anda

9. Magda Andrada

10.Marta Adina

11. Negura Radion

12.Ursu Daniel

13. Muresan Stefan

-macheta de studiu 1:100

– plan de situaţie, scara 1:500 cu amenajarea spaţiului exterior al clădirii;
– planurile tuturor nivelurilor, scara 1:100;
– două secţiuni (longitudinală+transversală), scara 1:100; in aceste sectiuni
– faţada orientată spre strada Cuza Vodă
– faţada orientată spre strada Tineretului,
– perspective de interior şi exterior cu redarea atmosferei casei, schiţe concept;

__

Corecturi planificate pentru marţi, 16.04.2013, când se va discuta cu precădere despre materialitatea casei, atmosfera, lumină, faţade, calcane, curte.

      1. Marginean Paul
      2. Lucaci Maria
      3. Dan Luiza
      4. De Sabata Carla
      5. Domokos Attila
      6. Fratila Andreea
      7. Gherman Emanuela
      8. Ghinita Elena
      9. Karpati Norbert
      10. Kovacs Karla
      11. Vit Radu
      12. Tutac Andrei
      13. Gall
      14. Potang

-macheta 1:100

– plan de situaţie, scara 1:500 cu amenajarea spaţiului exterior al clădirii;
– planurile tuturor nivelurilor, scara 1:100;
– două secţiuni (longitudinală+transversală), scara 1:100; in aceste sectiuni
– faţada orientată spre strada Cuza Vodă
– faţada orientată spre strada Tineretului,
– perspective de interior şi exterior cu redarea atmosferei casei, schiţe concept;

Calcane

http://www.architecturelover.com/2013/04/goldsmith-apartment-building-by-pascal-arquitectos/

http://dornob.com/urban-art-meets-architecture-suspended-cabin-in-the-city/#axzz2QLvvg3k6

http://www.archdaily.com/147738/ame-lot-malka-architecture/

http://www10.aeccafe.com/blogs/arch-showcase/2012/06/20/90-degrees-architecture-city-walls-parasites-in-milan-italy-by-gianluca-milesi-architecture/

http://gardenatheart.blogspot.ro/2012/11/vegitecture-green-wall-project-in.html

materiale

http://www.architectum.com/olympic-substation-perfect-brick-facade/

http://www.archdaily.com/321753/harold-street-residence-jackson-clements-burrows-architects/

http://www.competitionline.com/de/projekte/38891/per/post/45800

http://www.dezeen.com/2012/12/04/the-lan-xi-curtilage-by-archi-union/

http://inhabitat.com/swedens-umea-university-architecture-academy-punctuated-with-pixelated-windows/umea-university-arts-campus-1/?extend=1

http://inhabitat.com/japanese-house-for-everyone-is-a-wood-wrapped-masterpiece/

http://ifitshipitshere.blogspot.ro/2010/05/handcrafted-wooden-trays-inspired-by.html

http://www.positive-magazine.com/architecture/wood-patchwork-house/

http://www.tvark.se/garden-house/

http://www.dezeen.com/2007/10/16/photographer-shoots-his-own-house-eds-shed-by-david-adjaye/

http://inhabitat.com/ultra-modern-turkish-cultural-center-is-contained-within-a-massive-metal-box/raif-dinckok-yalova-cultura-center-emre-arolat-architects-3/?extend=1

http://archidose.blogspot.ro/2008/05/ae5-folding-facades.html

http://www.uncubemagazine.com/news/8713225

http://cubeme.com/blog/2007/10/24/shigeru-bans-metal-shutter-houses/

http://www.archdaily.com/16828/3lhd-to-design-private-medical-center-in-croatia/

http://detail-online.com/inspiration/housing-block-in-weimar-106114.html

Posibilitate de corectura pentru  vineri, 12.04.2013

Va rugam sa respectati planificarea propusa.  Alex, Elvis …da?

1.Dogar Vlad

2. Dracea Elvis

3. Ghita Carina

4. Iacobescu Ana

5. Jichici Manuela

6. Jurca Liviu

7. Luca Alex

8.Luca Anda

9. Magda Andrada

10.Marta Adina

11. Negura Radion

12.Ursu Daniel

13. Muresan Stefan

Piesele necesare corecturii:

-macheta 1:100

– plan de situaţie, scara 1:500;
– planurile tuturor nivelurilor, scara 1:100;
– două secţiuni (longitudinală+transversală), scara 1:100;
– faţada orientată spre strada Cuza Vodă
– faţada orientată spre strada Tineretului,
– scheme, grafice, pictograme, referinte etc;

      1. Planificare activitate pentru marti, 09.04.2013

A. Sustinere pentru restantierii cu predare in aceasta zi

B. Sustinere Ghinita Elena si Karpati Norbert

C. Posibilitate corectura pentru

      1. Marginean Paul
      2. Lucaci Maria
      3. Dan Luiza
      4. De Sabata Carla
      5. Domokos Attila
      6. Fratila Andreea
      7. Gherman Emanuela
      8. Kovacs Karla

Piesele necesare corecturii:

-macheta 1:100

– plan de situaţie, scara 1:500;
– planurile tuturor nivelurilor, scara 1:100;
– două secţiuni (longitudinală+transversală), scara 1:100;
– faţada orientată spre strada Cuza Vodă
– faţada orientată spre strada Tineretului,
– scheme, grafice, pictograme, referinte etc;

__

Vineri, 5.04.2013 urmatorii studenti, alaturi de cei catolici care au data oficiala de predare vineri, sunt rugati sa-si aduca machetele 1:100 la scoala, in vederea selectiei pentru expozitia si corectura comuna:

Jichici Manuela

De Sabata Carla

Magda Andrada

Marginean Paul

Luca Alex

Dogar Vlad

Dintre aceste proiecte (cei nominalizati mai sus si cei ce au avut predarea amanta) se vor selecta cinci proiecte reprezentative pentru grupa B. Cele cinci proiecte impreuna cu proiectele selectate ale grupelor A, C, D se vor expune impreuna cu proiectele colegilor de la Cluj si Budapesta. Din totalul proiectelor din expozitie se vor selecta cele 20 (prin intermediul celor 13 cadre didactice de la TM, CJ si Budapesta) ce vor intra in corectura comuna de vineri si sambata. Mult succes!

PS pe langa machete, nu uitati sa va aduceti si pe voi

__

La corectura de vineri, 30.03.2013 se poate inscrie orice student din grupa B sau restantier inscris la aceasta grupa. Inscrierea se va face pe o lista comuna, la inceputul sedintei de atelier, pana la ora 13, 15.

Piesele necesare corecturii:

-macheta 1:100

– plan de situaţie, scara 1:500;
– planurile tuturor nivelurilor, scara 1:100;
– două secţiuni (longitudinală+transversală), scara 1:100;
– faţada orientată spre strada Cuza Vodă
– faţada orientată spre strada Tineretului,
– scheme, grafice, pictograme, referinte etc;

__

Studiu de caz (sau despre curtea cladirii):

http://www.youtube.com/watch?feature=endscreen&v=2JIucNyRUc8&NR=1

__

sustinere 12/03au trecut 2 saptamani de la ultima sustinere; ne pregatim de sustinerea de pe 2.04

__

Biciclete, arhitectura, calcane, street art

http://yellowandotherinspiringstuff.tumblr.com/post/23174584445/street-art-bicycles-installation

http://kakikang.blogspot.ro/2012/08/an-unplanned-day.html

http://www.archdaily.com/125832/bike-hanger-manifesto/

http://archinect.com/forum/thread/59926557/architecture-for-bicycles-big

Exemple pentru studiu

http://www.archdaily.com/93496/prater-street-kis-peter-epiteszmuterme/

http://www.archdaily.com/288978/malopolska-garden-of-arts-ingarden-ewy-architects/

http://www.innocad.at/subsite/golden_nugget/bild01_aussen.html

http://www.archilovers.com/p58694/Social-Housing-1-Rue-De-Turenne

http://www.archdaily.com/284238/regional-chamber-of-commerce-and-industry-chartier-corbasson-architects/

http://www.zundelcristea.com/projects/?lang=en#/bureau/fonderie?lang=en

http://www.baumschlager-eberle.com/projekte/geographisch/oesterreich/projektdetails/project/studentinnenwohnheim-molkereistrasse.html

http://www.archilovers.com/p59204/social-housing-for-mine-workers

http://www.archdaily.com/133269/19-subsidized-dwellings-for-young-people-at-the-old-town-center-in-lleida-pampols-arquitecte/

http://alberolamartorell.com/info-3-vara/

http://www.miesarch.com/index2.php?option=com_content&view=article&id=10&Itemid=16&obraid=2325

http://www.miesarch.com/index2.php?option=com_content&view=article&id=10&Itemid=16&obraid=1973

http://www.architizer.com/en_us/projects/view/d-apartment/36737/#.UUmwgzf3Q1J

http://www.architizer.com/en_us/projects/view/urbain-villa-4-in-1/50028/#.UUmxRDf3Q1I

http://www.architizer.com/en_us/projects/view/yotsuya-tenera/23673/#.UUmxkzf3Q1I

__

Corecturi planificate pentru marti, 26.03.2013

1.Dogar Vlad

2. Dracea Elvis

3. Ghita Carina

4. Iacobescu Ana

5. Jichici Manuela

6. Jurca Liviu

7. Luca Alex

8.Luca Anda

9. Magda Andrada

10.Marta Adina

11. Negura Radion

12.Ursu Daniel

13. Muresan Stefan

Se va finaliza macheta sitului 1:100 . Nu se face nicio corectura inainte de predarea aceastei machete.

Pentru efectuarea corecturii este obligatorie prezentarea urmatoarelor piese:

-fisa de corectura

-macheta de studiu 1:100 montata pe macheta sitului 1:100

-schite conceptuale, strategie de locuire si de folosire a spatiului public,

-plan de situatie 1:200 (cu indici: POT, suprafata construita, suprafata desfasurata, nr apartamente), -planuri 1:100 (circulatii, locuinte, spatii comune, etc.),

-sectiuni 1:100

– referinte (exemplificari ilustrative ale situatiilor/particularitatilor/atributelor din situl real sau ale unor proiecte reale de arhitectura  la care face referire propunerea voastra)

__

Corecturi planificate pentru vineri, 22.03.2013

      1. Marginean Paul
      2. Lucaci Maria
      3. Dan Luiza
      4. De Sabata Carla
      5. Domokos Attila
      6. Fratila Andreea
      7. Gherman Emanuela
      8. Ghinita Elena
      9. Karpati Norbert
      10. Kovacs Karla
      11. Vit Radu
      12. Tutac Andrei
      13. Gall
      14. Potang

Se va realiza macheta sitului 1:100 (dupa limitele indicate pe blog). “Sef”: Attila. Nu se face nicio corectura inainte de predarea aceastei machete.

Pentru efectuarea corecturii este obligatorie prezentarea urmatoarelor piese:

-entuziasm, pasiune, dedicatie

-fisa de corectura

-macheta de studiu 1:100 montata pe macheta sitului 1:100

-schite conceptuale, strategie de locuire si de folosire a spatiului public,

-plan de situatie 1:200 (cu indici: POT, suprafata construita, suprafata desfasurata, nr apartamente), -planuri 1:100 (circulatii, locuinte, spatii comune, etc.),

-sectiuni 1:100

– referinte (exemplificari ilustrative ale situatiilor/particularitatilor/atributelor din situl real sau ale unor proiecte reale de arhitectura  la care face referire propunerea voastra)

__

Corecturi planificate pentru marti, 19.03.2013

1.Dogar Vlad

2. Dracea Elvis

3. Ghita Carina

4. Iacobescu Ana

5. Jichici Manuela

6. Jurca Liviu

7. Luca Alex

8.Luca Anda

9. Lucaci Maria (reprogramare de vineri)

10. Magda Andrada

11.Marta Adina

12. Negura Radion

13.Ursu Daniel

14. Muresan Stefan

Pentru efectuarea corecturii este obligatorie prezentarea urmatoarelor piese:

-macheta de studiu 1:200,

-schite conceptuale, strategie de locuire si de folosire a spatiului public,

-plan de situatie 1:200 (cu indici: POT, suprafata construita, suprafata desfasurata, nr apartamente), zonificari planimetrice (circulatii, locuinte, spatii comune, etc.),

-sectiuni zonificate,

-un exemplu de referinta, ales cu grija, studiat si pregatit pentru prezentarea contextului, a conceptului, a spatiilor private si publice, etc.

__

de 8 martie, pentru fete:

http://www.archdaily.com/341730/the-10-most-overlooked-women-in-architecture-history/

Daca tot am discutat marti despre ce inseamna  public,  privat si semi-privat, iata o largire neasteptata a definitiei, intr-un articol despre  spatiu public, spatiu privat si chiar si despre Tg-Mures:

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-14369041-atentie-postati-precedent-instanta-din-romania-stabilit-pagina-facebook-este-spatiu-public.htm

__

Pentru vineri, 08.03.2013 se vor pregati urmatoarele materiale in vederea discutiilor din cadrul atelierului de proiectare:

I-date de analiza legate de capitolul 2. COMUNITATE (analiza sociala, subculturi); concluzii si interpretarea datelor;

II.- date de analiza legate de capitolul 3. LOC. LOCUIRE; va  veti concentra pe analiza detaliata a parcelei si a vecinatatilor imediate in conformitate cu criteriile enuntate in prima postare;

[3.LOC. LOCUIRE (studiul detaliat al parcelei si al vecinătăţilor imediate)

Se vor studia parcela propriu-zisă şi vecinăţile sale directe  (clădirile si parcelele alipite de laturile şi de coltul acesteia, ca şi vecinii de vizavi).

Se va deconstrui situl, căutandu-se toate  elementele şi atributele ce îl compun.

-STUDIUL GEOMETRIEI BI ŞI TRIDIMENSIONALE  (DIMENSIUNI, DEFINIŢII DATE DE LIMITE FIZICE ŞI LIMITE TEORETICE CE ŢIN DE REGULAMENTE -JURIDICE, URBANISTICE)

-STUDIUL  DE SCARĂ AL LOCULUI FOLOSIND CA ETALON SCARA UMANĂ

-STUDIUL  ISTORICULUI PARCELEI (Cum s-a nascut, a fost sau nu vreodata construită, utilizări de-a lungul timpului)

-STUDIUL ÎNCHIDERILOR ŞI DESCHIDERILOR  FIZICE ŞI PERCEPTIVE ALE SITULUI

– STUDIUL VECINĂTĂŢILOR DIRECTE (CONSTRUIT/NECONSTRUIT, VERDE/SOLID, PUBLIC/PRIVAT, CU SUBSOL/FĂRĂ SUBSOL, FUNCTIUNI, ACTIVITĂŢI)

-STUDIUL ÎNSORIRII PARCELEI ŞI AL VECINĂTĂŢILOR

-STUDIUL PERCEPTIV  AL  LOCULUI (MATERIALITATE, LUMINĂ, MIROS, CULOARE, ZGOMOT, TACTIL, ATMOSFERĂ)

-STUDIUL PERCEPŢIEI PUBLICE A LOCULUI ( CUM ESTE PARCELA PERCEPUTĂ: TEREN VIRAN, PARCARE, LOC  DE JOACĂ, percepţie pozitivă sau negativă, spaţiu public sau privat )

-STUDIUL  MICRO AL PARCELEI ŞI VECINĂTĂŢILOR (MICROCOSMOSUL  LOCULUI STUDIAT, COLECŢII ALE DETALIILOR, FIINŢELOR ŞI OBIECTELOR CE POPULEAZĂ LUMEA DE SCARĂ MICĂ A LOCULUI, IMAGINI ALE LUCRURILOR NEVĂZUTE IMEDIAT, ALE  LUCRURILOR „FĂRĂ ÎNSEMNĂTATE”)]

III. Strategie: scheme conceptuale, macheta de studiu, argumentarea legaturii cu contextul, enuntul scenariului de locuire (lifestyle propus)

Modalităţi de utilizare a luminii naturale în clădiri

Modalităţi de utilizare a luminii naturale în clădiri

____________________________________________________________________________________________________________CUM CITIM ORAŞUL?

A. Structurarea studiului

1.TIPOLOGIE (analiza mediului construit)

1.1.MASĂ CONSTRUITĂ

-ÎNCADRAREA ÎN TERITORIU / ANALIZÂND RELAȚIA DE LA MACRO LA MICRO

 -STUDIUL MORFOLOGIEI URBANE

-ANALIZA EVOLUȚIEI ÎN TIMP

STUDIU POZITIV/NEGATIV SAU FORMĂ/FOND ŞI CUANTIFICAREA MASEI CONSTRUITE

COMPARAREA MASEI URBANE DEFINITE TRIDIMENSIONAL

– ANALIZA MULTICRITERIALĂ A MASEI URBANE

1.2.SPAŢIU. LEGĂTURI

TRAMA STRADALĂ

-TEORIA LEGĂTURILOR

ANALIZA CIRCULAȚEI

ANALIZA SPAȚIULUI PUBLIC

1.3.DINAMICĂ

ANALIZA DE SCARĂ A CONTEXTULUI

ANALIZA CIRCULAȚIILOR

LOCAȚIE / TIMPI / DISTANȚE

ELEMENTELE PEISAJULUI URBAN / ANALIZĂ PERCEPTIVĂ

ANALIZA SECVENȚIALĂ

INTENSITĂȚI / RITMURI

HABITATE VEGETALE SI ANIMALE

2.COMUNITATE (social)

ANALIZA SOCIALĂ

ANALIZA SUBCULTURILOR

3.LOC. LOCUIRE (studiul detaliat al parcelei si al vecinătăţilor imediate)

DECONSTRUCŢIA SITULUI PRIN:

-STUDIUL GEOMETRIEI BI ŞI TRI-DIMENSIONALE 

-STUDIUL  DE SCARĂ AL LOCULUI FOLOSIND CA ETALON SCARA UMANĂ

-STUDIUL  ISTORICULUI PARCELEI

-STUDIUL ÎNCHIDERILOR ŞI DESCHIDERILOR  FIZICE ŞI PERCEPTIVE ALE SITULUI

– STUDIUL VECINĂTĂŢILOR DIRECTE

-STUDIUL ÎNSORIRII PARCELEI ŞI AL VECINĂTĂŢILOR

-STUDIUL PERCEPTIV  PERSONAL AL  LOCULUI

-STUDIUL PERCEPŢIEI PUBLICE A LOCULUI

-STUDIUL  MICRO AL PARCELEI ŞI VECINĂTĂŢILOR

Notă: Acolo unde este posibil, studiul va fi însotit  de comparaţii diagramatice, succinte, cu situaţiile întâlnite în contextul rural

 

B.Detalii şi explicaţii ale criteriilor propuse

Analiza orașului și în general a mediului construit poate avea diferite direcții, dictate de punctele de vedere utilizate în cercetare. Orașul este un organism complex care poate fi ”citit” după mai multe grile de lectură.

Alcătuirea orașului e compusă din suprapunerea de straturi – straturi definite ca şi acumulări de informaţie, substanţe materiale şi procese, mod de viata si locuire.

DOMENIILE ANALIZEI:

Mediul (construit/neconstruit) – contexte fizice, interacţiunea cu peisajul, infrastructura si clădirile, fără o distincţie exacta intre natural sau artificial, dominante, repere, sincope.

Socialul – arhitectura este rezultatul unei întreprinderi colective ce decurge din reţelele sociale, definind in mod particular conformarea si folosirea spatiilor in funcţie de practici culturale, mod de viata si interactiune sociala, programul de lucru, modul de lucru (profesiile liberale), timpul liber

Subiectivitatea – domeniile personale, activităţile mentale si senzoriale, percepute fie prin perspectiva producătorului de arhitectura, a utilizatorului sau a trecatorului (perceptia spatiului public al strazii, semi-public al atelierului, privat al casei, relativ la sunete, lumina, miros, miscarea si timpul de parcurgere al spatiului, ganduri si recurenta amintirilor)

ANALIZA URBANĂ:

Analiza sitului reprezintă inventarul contextului urban în care urmează a se efectua intervenții. Implică cercetare, analiză și sinteză.

Cercetare – definirea problemei și a definiției ei = tema de studiu.

Analiză – culegerea datelor legate de zona studiată, în baza unor criterii multiple (analiza multicriterială).

Sinteză – în baza datelor furnizate de analiză se dezvoltă un set de concluzii care stau la baza definirii soluțiilor.

Scopul analizei este definirea unui set de concluzii care explică contextul de lucru și ajută la înțelegerea acestuia…  astfel ca intervenția în context să fie relaționată în mod coerent cu locul… din punct de vedere arhitectural cel puțin.

1.1.TIPOLOGIE (analiza mediului construit)

Detalieri ale criteriilor ce se pot avea in vedere:

-ÎNCADRAREA ÎN TERITORIU / ANALIZÂND RELAȚIA DE LA MACRO LA MICRO

Un exercițiu simplu și un prim nivel de relaționare cu poziția fizică în oraș este schimbarea scării de la macro la micro. Realizarea unui ”zoom in” de la încadrarea in teritoriul larg / oraș / cartier /vecinătate te ajută sa înțelegi poziționarea unui loc în contextul mai larg al orașului.

-STUDIUL MORFOLOGIEI URBANE: Morfologia urbană este studiul formei așezărilor umane și a procesului formării și transformării lor.

Scopul studiului este înțelegerea structurii unui oraș prin examinarea tiparelor părților sale componente și a procesului dezvoltării sale.

Analiza formei fizice se concentrează pe: tiparul stradal, pe tiparul parcelelor (a limitelor de proprietate) și pe tiparul clădirilor – toate împreună definesc țesutul urban. Morfologia urbană determină structura suport a peisajului construit.

ANALIZA EVOLUȚIEI ÎN TIMP: O importanță mare o are felul în care forma fizică a orașului se schimbă în timp. Așezările umane sunt produse care se definesc într-o perioadă lungă de timp, prin succesiuni de generații și de activități de construire. Acestea lasă urme care impun oportunități sau constrângeri în felul în care orașele cresc. Analiza logicii urmelor este scopul primar al studiului morfologic; determinarea logicii interne a întregului ansamblu construit.

Analiză istorică – Pentru studiul evoluției urbane este important de urmărit în paralel succesiunea datelor istorice importante și evoluția succesivă a orașului sau cartierului studiat.

Se poate observa creșterea tramei stradale în timp, se pot identifica punctele de cristalizare ale zonelor importante ale orașului, etc.

STUDIU Pozitiv/negativ sau formă/fond – Este o analiză bazată pe  relația dintre suprafața acoperită de clădiri care reprezintă masa solidă (figura, plinul) și spațiile neconstruite (fondul, golul). Fiecare mediu urban are un model existent de solide și goluri, și acest tip de analiză reprezintă o tentativă de înțelegere a  geometriei fizice a modelelor. Obiectivul acestor acțiuni este clarificarea structurii urbane prin stabilirea unei ierarhii a spațiilor de dimensiuni diferite.

Prin analiza comparativă a harților cu mase construite înnegrite și terenuri neconstruite albe versus mase construite albe și terenuri neconstruite negre se pot extrage informații primare legate de: ponderea suprafețelor ocupate și a celor libere, puncte de concentrare mare a maselor sau puncte libere în țesutul general, etc.  Avantajul unui studiu pozitiv/negativ față de studiul pe o hartă cu contururi din linie care definesc limitele străzilor, parcelelor și volumelor construite este dat de faptul că contrastul dintre construit și neconstruit evidențiază diferite elemente: curțile interioare se disting mai bine în raport cu volumele construite, etc.

CUANTIFICAREA MASEI CONSTRUITE: Exprimarea grafică a densității masei urbane, prin analiza procentelor de ocupare în funcție de loturi (2D) și maparea formei urbane (3D).

POT = procent de ocupare al terenului =(S construită/S teren)*100

CUT = coeficient de utilizare al terenului = S c.desfășurată/S teren

COMPARAREA MASEI URBANE DEFINITE TRIDIMENSIONAL: Prin modelarea tridimensională a corpului construit  și compararea ipostazelor construit/neconstruit se pot extrage concluzii legate de distribuția spațială a maselor, de ”canalele” din masa construită, de puncte care pot suporta densificări sau alterări.

ANALIZA MULTICRITERIALĂ A MASEI URBANE: Analiza tipologică a masei urbane după criterii arhitecturale specifice: funcționale, de masă, de înălțime, de pondere a zonelor verzi, etc.

1.2.SPAŢIU. LEGĂTURI

TEORIA LEGĂTURILOR: Este o analiză derivată din ”liniile de forță” care conectează un element de altul. Aceste linii sunt alcătuite din străzi, trasee pietonale, spații deschise și alte elemente de legătură care leagă fizic părți ale orașului.

TRAMA STRADALĂ: Aceste căi de comunicație constituie trama stradală, spațiul care susține fizic mișcarea în cadrul orașului. Străzile alcătuiesc baza a tot ceea ce reprezintă spațiul public urban, formând o rețea continuă prin care orice element este legat de oricare alt element din cadrul orașului. Spațiile dintre străzi cuprind loturi private de teren.

ANALIZA SPAȚIULUI PUBLIC: spațiul public este alcătuit străzi, piețe, parcuri, promenade, plaje. Rețeaua este continuă și ierarhizată, o stradă principală organizând mult mai puternic teritoriul urban decât o străduță. analiza se poate face din mai multe puncte:

–          Un sistem global care constituie baza formei urbane

–          Ca un sistem local care organizează țesutul

–          Ca un spațiu specific care poate fi apreciat conform cu categoriile arhitecturii (cum ai analiza un obiect construit).

Se pot analiza:

–          Relația dintre urma străzii și situl geografic, relief, natura solului, zone inundabile

–          Rolul acestor trasee în ansamblul urban

–          Logica geometrică a traseelor, mai ales a celor concepute monumental, și relația cu istoria proprietății funciare (parcelar).

ANALIZA DE SCARĂ A CONTEXTULUI

-scara umana/scara mediu construit

-scara vecinătăţilor

ANALIZA CIRCULAȚEI:  Se pot analiza conexiuni, categorii de străzi diferențiate în funcție de intensitatea traficului sau în funcție de fluxurile auto, de tipul de circulații (pietonale, auto, transport în comun), puncte logice de acces pe sit etc.

LOCAȚIE / TIMPI / DISTANȚE: Locație – situl trebuie privit în relație cu străzile majore și cu reperele principale. Documentarea distanțelor și a timpilor de parcurgere (în funcție de diferite modalități de transport) către repere importante ale țesutului sunt indicatori ai locației.

ANALIZA TRASEELOR: Se pot analiza diferite tipologii de trasee (pedestre, auto, etc) – dau măsura intensității traseelor în anumite zone de concentrație sau indică preferința actorilor urbani pentru anumite tipare de mișcare.

STUDIUL GABARITELOR CĂILOR DE CIRCULAȚIE: Analiza comparativă a gabaritelor căilor de circulație – este un indicator al calității spațiului public care are influență asupra percepției spațiului public și a construcțiilor adiacente.

INTENSITĂȚI / RITMURI: Analiza percepției spațiului – secvența parcursului poate fi evocată prin ritmuri ale maselor construite de-a lungul unui traseu, prin lățirea sau îngustarea spațiului, prin diferiți factori de bruiaj ai contextului construit. 

HABITATE VEGETALE SI ANIMALE:

–          Cartarea prezenței urbane a plantelor, un studiu planimetric al ariei de dispersie.

–          Documentarea felului de manifestare  a lor în mediul urban.

–          Prezența plantelor/animalelor în mediul urban poate fi calculată după modelele de dispersie și abundență ale speciilor, dar și de felul în care ele interacționează cu mediul și cu ceilalți actori implicați în spațiul urban. Prezența lor în mediul urban trebuie privită în relație cu activitatea umană ca factor primar asupra schimbărilor de mediu.

2.COMUNITATE (social)

ANALIZA SOCIALĂ: Sunt studiate formele sociale prin exprimarea pe care acestea o au în forma fizică a orașului, respectiv este studiat felul în care forma fizică a orașului produce sau reproduce manifestări sociale variate.

Relația dintre grupuri și distribuția lor spațială.

-comportamente sociale caracteristice

-relaţionarea individului la contextul social )ZONĂ SIGURĂ, NESIGURĂ, POPULATĂ/RAREFIATĂ,

-componenţa  socială a locuitorilor din vecinătate (ocupaţii, vârstă, etnie, profil profesional, nivel educaţional)

– componenţa  socială a vizitatorilor  zonei

ANALIZA SUBCULTURILOR: o subcultură este definită ca un grup de persoane cu o cultură (distinctă sau ascunsă) care se diferențiază prin aceasta de grupul mai mare din care fac parte, cu caracter și manifestare distinctă în mediul urban.

Studiul subculturilor ține de simbolismul atașat îmbrăcămintei, muzicii, ritualurilor  sau altor afecte vizibile ale membrilor ei, dar și de modul în care acestea sunt percepute de către membrii culturii dominante.

3.LOC. LOCUIRE (studiul detaliat al parcelei si al vecinătăţilor imediate)

Se vor studia parcela propriu-zisă şi vecinăţile sale directe  (clădirile si parcelele alipite de laturile şi de coltul acesteia, ca şi vecinii de vizavi).

Se va deconstrui situl, căutandu-se toate  elementele şi atributele ce îl compun.

Direcţii de studiu recomandate:

-STUDIUL GEOMETRIEI BI ŞI TRIDIMENSIONALE  (DIMENSIUNI, DEFINIŢII DATE DE LIMITE FIZICE ŞI LIMITE TEORETICE CE ŢIN DE REGULAMENTE -JURIDICE, URBANISTICE)

-STUDIUL  DE SCARĂ AL LOCULUI FOLOSIND CA ETALON SCARA UMANĂ

-STUDIUL  ISTORICULUI PARCELEI (Cum s-a nascut, a fost sau nu vreodata construită, utilizări de-a lungul timpului)

-STUDIUL ÎNCHIDERILOR ŞI DESCHIDERILOR  FIZICE ŞI PERCEPTIVE ALE SITULUI

– STUDIUL VECINĂTĂŢILOR DIRECTE (CONSTRUIT/NECONSTRUIT, VERDE/SOLID, PUBLIC/PRIVAT, CU SUBSOL/FĂRĂ SUBSOL, FUNCTIUNI, ACTIVITĂŢI)

-STUDIUL ÎNSORIRII PARCELEI ŞI AL VECINĂTĂŢILOR

-STUDIUL PERCEPTIV  AL  LOCULUI (MATERIALITATE, LUMINĂ, MIROS, CULOARE, ZGOMOT, TACTIL, ATMOSFERĂ)

analiza vizuală: Percepția spațiului în funcție de simțuri.

Primul nivel de cunoaștere al mediului ambiant este cel furnizat prin stimulii vizuali – practic cel mai facil și direct mod de percepție care generează o experiență estetică prin spațiu și timp.

Un sistem urban se relevă într-o stare stabilă sau în schimbare.

Din studiul la fața locului se percep imagini ale spațiului urban în relație cu imaginea publică a locului (Kevin Lynch).

În primul rând percepi clădirile și spațiile libere, și abia apoi evenimentele, etc.

analiza culorilor: Culoarea este un reper vizual puternic și care poate avea influențe psihologice asupra privitorilor. Orice imagine digitală poate fi descompusă într-o paletă alcătuită dintr-un set finit de culori constituente.

O anumită zonă poate fi descrisă cromatic printr-un set de culori (cu posibile  variații în funcție de anotimpuri). www.colourlovers.com

analiză sunet / miros: Sunete și mirosurile influențează experiența urbană în mod pozitiv sau negativ.  Ambele se pot studia pe hărți care indică aria de evoluție a sunetelor și mirosurilor ca rezultate ale unor acțiuni. Ambele pot fi studiate ca evenimente cu acțiune dinamică în timp, pe grafice.

-STUDIUL PERCEPŢIEI PUBLICE A LOCULUI ( CUM ESTE PARCELA PERCEPUTĂ: TEREN VIRAN, PARCARE, LOC  DE JOACĂ, percepţie pozitivă sau negativă, spaţiu public sau privat )

-STUDIUL  MICRO AL PARCELEI ŞI VECINĂTĂŢILOR (MICROCOSMOSUL  LOCULUI STUDIAT, COLECŢII ALE DETALIILOR, FIINŢELOR ŞI OBIECTELOR CE POPULEAZĂ LUMEA DE SCARĂ MICĂ A LOCULUI, IMAGINI ALE LUCRURILOR NEVĂZUTE IMEDIAT, ALE  LUCRURILOR „FĂRĂ ÎNSEMNĂTATE”)

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

TEMA S1/4

Incepand cu 4.12.2012 – sunt obligatorii la corectura toate piesele, conform temei.

Material aditional obligatoriu – perspectivele colate pe desfasuratele A3 extins de pe perete.

_______________________________________________________________________________________________________________

Incepand cu corectura din 23.11.2012 sunt obligatorii urmatoarele piese:

– plan de situatie scara 1:500 cu indicarea contextului si a relatiilor in teritoriu

– plan suport scara 1:100 (peste care se deseneaza planul parter) cu marcarea curbelor de nivel detaliate, a cailor de acces si a vegetatiei majore existente. Daca se opereaza cu terenul/vegetatia se vor marca alterarile

– macheta de studiu scara 1:100

_____________________________________________________________________________________________________________

S1/2 COMUNITATEA

Teme în definirea comunității:

– din ce trăiesc
– cum trăiesc
– de ce acolo
– conform căror criterii de relaționare
– în ce relație față de nodurile spațiale

______________________________________________________________________________________________________________

Direcţii de studiu:

SPATIU / MEDIU CONSTRUIT

 Habitat / politic /economic

– Durata construcțiilor şi modul în care urmele lor se păstrează în prezent
– Diverse perioade de edificare: construcţiile noi, după revenirea în sat / vestigii rămase înaintea părăsirii / singura casă locuită permanent
– Tipologia loturilor: urme încă valabile de demarcaţie – garduri, plantaţii cu anumit caracter / refacerea parcelarului din informaţiile prezente – harta suport, hărţi satelit, harta Nadăşului refăcută de locuitori
– construcţii de locuit: caracter, tipologii
– Construcţii durabile cu caracter simbolic: cele două biserici
– Construcţii secundare cu rol simbolic: crucile de marcaj al intersecţiilor, crucea de pe deal, marcaje ale izvoarelor, cimitirul, etc
– Construcţii secundare cu caracter funcţional: fântâni, etc
– Locuri de schimb economic, politic sau cultural: trecute sau prezente

      • Trecute: groapa de nisip / locul fostului magazin, al fostei şcoli, al fostului birt
      • Prezente: incinta bisericii ortodoxe ca loc de întâlnire al comunităţii / pomul cu cauciuc

– Tipologia gospodăriilor: studiu al unei gospodării tradiţionale versus studiul formei actuale de organizare pe lot (unul sau două tipuri)

DESPRE MACHETĂ

– macheta trebuie să furnizeze un instrument de lucru dinamic și ușor de modificat
– în primul rând trebuie definitivate informațiile fixe ale teritoriului, geografiei și spațiului construit în stadiul actual
– în faza a doua (vineri, 19.10) ea va funcționa ca un hipertext – in care se vor forma noi conexiuni din care propunerea traseului decurge în mod fluid

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

1,000 Little Hammers

Contextual Library

arhitectura5tm

atelier proiectare an 5 F.A.U.T.

I TM

Pagina anului 1 de la Facultatea de Arhitectura Timisoara

%d blogeri au apreciat: